Folkelbilen BYD Dolphin siktad i Sverige – nästa modell på väg hit?

Carl Undéhn

Carl Undéhn

8 feb 2023

När kinesiska BYD lanserades i Sverige skedde det med inte mindre än tre modeller på en gång. Den sjusitsiga elsuven Tang, den mindre suven Atto3 samt sedanen Han ser nu också ut att snart få sällskap av ytterligare en modell.

Vår uppmärksamme kollega Joakim Dyredand sprang nämligen på en lätt maskerad BYD Dolphin som var ute och snurrade på vägar vid Norrtälje.

Att den kompakta elbilen Dolphin samt sedanen Seal är på väg att lanseras i Europa har det ryktats om en tid. Att Dolphin nu ses på vägarna i Sverige kan vara ett tecken på att det är nästa modell som kommer hit.

I Kina sålde Dolphin bra under förra året och inför årsmodell 2023 har modellen även fått sig en uppdatering. I den ingick bland annat uppvärmda och elmanövrerade stolar fram, övervakning av däcktryck, parkeringssensor fram samt något som kanske borde ingått från början: bältesvarnare.

Priset är däremot fortfarande lågt och i Kina börjar Dolphin från omräknat omkring 160 000 kronor. Det har gjort att Dolphin kallats för världens första ”folkelbil”.

BYD Dolphin beskrivs som en bil för teknikintresserade unga köpare.

Bilen mäter strax över fyra meter på längden och använder sig av den senaste elbilsplattformen från BYD, 3.0. Den har utvecklats för att ta fram vad som kallas ”globala bilar”, alltså modeller som redan från början är tänkta för export.

Det betyder också att Dolphin använder BYD:s egenutvecklade Blade-batteri med LFP-celler och är utan kobolt. Tack vare effektiv packning av cellerna har Blade-batteriet lägre vikt och högre energidensitet än andra LFP-batterier.

Samma batteri som det även kommit uppgifter om att Tesla ska använda för instegsversionen av Model Y som tillverkas i fabriken utanför Berlin.

Hos Dolphin är det på 44,9 kWh och ger bilen en räckvidd på upp till 42 mil, enligt den kinesiska körcykeln. Några WLTP-siffror finns ännu inte och snabbladdningen är inte särskilt snabb då bilen laddar med som mest med 60 kW.

När bilen stod och laddade vid Norrtälje tog det med andra ord ett tag, framför allt då det var en 50 kW-laddare och delfinen skulle ladda fullt. Enligt officiella siffror ska det ta 30 minuter att ladda från 30 till 80 procent.

Det kan däremot komma att ändras då plattformen 3.0 stödjer 800-volt, samma teknik som gör att Porsche Taycan, Kia EV6 och Ioniq 5 kan ladda riktigt snabbt med upp till 270 kW. Samma sak gäller för övrigt för den mindre elsuven Atto3 som i dagsläget laddar med som mest 88 kW.

Dolphin har en elmotor på framaxeln och går i alla fall i Kina att få med 70 kW (95 hästkrafter) och ett vridmoment på 180 Nm eller 130 kW (177 hästkrafter) och ett vridmoment på 290 Nm. Sprinten från 0-100 km/h går då på 10,9, alternativt 7,5 sekunder.

När Dolphin kommer till Sverige och vad priset blir här är ännu oklart.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!