Snart dags för eldriven återkomst för Smart
Carl Undéhn
16 jun 2023
Med nylanseringen av märket Smart har Mercedes gått samman med Volvos ägare Geely. Mercedes står för designen och Geely för tekniken när Smart nu bygger endast helt eldrivna modeller. Med den första modellen Smart #1 har den tidigare lilla stadsbilen också vuxit till en kompakt suv.
Smart #1 börjar säljas i höst och nu är det klart att det kommer ske hos Hedin Bil, som blir officiell agent och servicepartner. Ett kanske väntat val, då det var Hedin Bil som även sålde den ursprungliga Smart när märket lanserades i Sverige för 20 år sedan.
– Vi är glada att få bygga vidare på vårt 20 år långa partnerskap och att nu få bli officiell agent i Sverige för Smart säger Anders Hedin som är vd och grundare för Hedin Mobility Group
Smart #1 använder sig av Geelys SEA-plattform och delar därmed teknike med nyligen visade Volvo EX30. En elmotor på bakaxeln ger 272 hästkrafter och med ett vridmoment på 343 Nm klarar bilen 0-100 km/h på 6,7 sekunder. Toppfarten är 180 km/h och batteriet på 66 kWh vilket ger den nu inte längre så lilla bilen en räckvidd på 44 mil, enligt WLTP.
Försäljningen kommer till en början ske i Stockholm, Göteborg och Malmö. Utöver det kommer det erbjudas service i Helsingborg, Linköping, Jönköping och Uppsala. Förutom Smart #1 lovas även fler modeller. Tidigare i år visades nästa modell Smart #3 som är en större suv. Svenska priser har ännu inte presenterats.
Vi på Elbilen har redan kollat in och kört prestandaversionen från Brabus av Smart #1 som ni kan läsa om här. Den har fått ytterligare en elmotor på framaxeln för fyrhjulsdrift. Med det höjs även effekten till 428 hästkrafter och vridmomentet till 543 Nm. Toppfarten är oförändrad, men som väntat kortas tiden för att ta sig från 0-100 km/h till 3,9 sekunder. Med samma batteri som i vanliga #1 ger den höjda effekten även att Brabus version får en något kortare räckvidd på 40 mil.