Full pott – NIO ET5 och EL7 först ut i hårdare test från Euro NCAP

Carl Undéhn

Carl Undéhn

17 jul 2023

Med allt fler säkerhetssystem gör bilarna stora kliv framåt för skydd av passagerare, fotgängare och cyklister. Men även testkriterierna blir hårdare och i år har Euro NCAP uppdaterat kraven för bilarna som testas. Det gäller framför allt systemen som ska se och känna igen oskyddade medtrafikanter, samt säkerheten för barn i bilen.

De första bilarna att sättas på prov enligt de nya kriterierna var två modeller från kinesiska NIO: sedanen ET5 och elsuven EL7. Tillverkaren beskriver sig gärna mer som ett techbolag än en traditionell tillverkare och lägger stort fokus på bilens assistanssystem med 33 sensorer i karossen samt en Lidar-radar över vindrutan.

NIO EL7

Något som ger resultat, för både ET5 och EL7 kammade hem full pott med fem av fem stjärnor i Euro NCAP:s tester. Assistanssystemen hos sedanen ET5 tilldelades 81 procent, för elsuven EL7 blev betyget 79 procent.

Skyddet av vuxna passagerare i ET5 gavs betyget 96 procent, för barn 85 procent och andra vägtrafikanter 83 procent. Även elsuven EL7 fick genomgående höga betyg med 93 procents skydd för vuxna, 85 för barn och 80 procent för andra vägtrafikanter.

Båda modeller lovordades även för säkerhetssystemen efter en krock som innefattar eCall där bilen kontaktar räddningstjänst samt automatisk bromsning för att förhindra en andra krasch.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!