VW bekräftar – då lanseras ID.7 som kombi
Carl Undéhn
30 okt 2023
Nu kommer de eldrivna kombibilarna. Eller de är i alla fall på väg at bli fler. Visst, Porsche Taycan som shooting brake och MG5 Electric finns redan. Men deras karossformer har hittills varit udda fiskar i ett hav som dominerats av elsuvar.
NIO har börjat leverera ET5 Touring i Sverige, BMW har teasat sin kommande i5 Touring och ett koncept på Audi A6 Avant e-tron kunde besökare kolla in redan på eCarExpo i Stockholm förra året.
Att även Volkswagen ID.7 kommer med kombikaross är ingen hemlighet. Även konceptet av den, ID. Space Vizzion har besökt eCarExpo, då i Göteborg. Flera gånger har mer eller mindre maskerade prototyper också siktats på vägarna.
Nu släpper Volkswagen för första gången egna bilder på modellen. Med det får vi veta att den lanseras nästa år och att namnet blir ID.7 Tourer.
Den exakta designen kommer presenteras under de närmsta månaderna och bilen som visas nu är maskerad med en bild av en skog i solnedgång. Bagaget uppges rymma 545 liter, eller 1.714 liter med fällda säten. Med det ryms det omkring 100 liter mindre än dagens Passat Sportscombi med passagerare i baksätet, men ungefär lika mycket med fällda säten.
Volkswagen meddelar också att karossen får nästan samma låga luftmotstånd som hos sedanen ID.7. Kombimodellens cd-värde anges till 0.24, jämfört med 0.23 hos sedanen.
Mer än så avslöjas inte, men vi kan räkna med att drivlina och batteri blir samma som hos ID.7. Det betyder Volkswagens nya, mer kraftfulla elmotor på bakaxeln med 286 hästkrafter och ett vridmoment på 545 Nm. Batteriet är på 77 kWh som ger sedanen en räckvidd på 61,8 mil.
Senare har det lovats att ID.7 ska få både ett större batteri på 86 kWh för längre räckvidd och komma i en fyrhjulsdriven GTX-version. Vilket båda är saker vi nog kan räkna med även hos kombiversionen ID.7 Tourer.