Smygpremiär i helgen – nu officiell: BMW i5 Touring
Carl Undéhn
7 feb 2024
Flera av er har nog redan sett den, kanske till och med provsuttit i den. För under elbilsmässan eCarExpo i Stockholm i helgen hade BMW med en världspremiär i form av i5 Touring, kombiversionen av sedanen i5.
Men dold bakom skynken som endast fick beträdas av de som lämnade ifrån sig mobiltelefon och kamera var det en hemlig smygpremiär. Först nu har BMW officiellt dragit av skynket för i5 Touring.
Kombin, som även kommer med bensin- diesel- och hybridmotor, har vuxit med nästan 10 centimeter mot föregående generation av BMW 5 Touring och mäter nu 5,1 meter på längden. Med det har också hjulbasen utökats till att nu vara tre meter, vilket är lovande för baksätespassagerare.
Bakom dem hittas det kanske mest intressanta hos modellen, nämligen baksätet. Det rymmer 570 liter, alltså 80 liter mer än i5 med sedankaross. Med fällda säten går det att klämma in upp till 1.700 liter och dragkrok finns även som tillval. Exakt hur mycket eldrivna i5 Touring får dra nämns inte, endast ”1.500 – 2.000 kg beroende på modell”.
Som sedanen erbjuds i5 Touring från start i två versioner som båda har samma batteri på 81,2 kWh. Det kan snabbladdas med upp till 205 kW och ombordladdaren är på 11 kW som standard, men går att få på 22 kW som tillval.
Bakhjulsdrivna i5 eDrive40 Touring kommer med 340 hästkrafter, ett vridmoment på 430 Nm och gör 0-100 km/h på 6,1 sekunder. Räckvidden anges hör vara upp till 56 mil.
Hos i5 M60 xDrive Touring är det fyrhjulsdrift från dubbla elmotorer som göller. Tillsammans ger de 601 hästkrafter och ett vridmoment på 820 Nm med M Launch Control aktiverat som gör att kombin skjuter iväg från 0-100 km/h på 3,9 sekunder. Med det sjunker räckvidden något hos den fyrhjulsdrivna modelle som beräknas ta sig upp till 50,6 mil på en laddning.
Lansering sker under årets andra kvartal, men båda versioner går att beställa nu. BMW i5 eDrive40 Touring kostar från 833.400 kronor och i5 M60 xDrive Touring börjar från 1.275.200 kronor.