Här är ID.7 Tourer – så lång räckvidd får VW:s elkombi

Carl Undéhn

Carl Undéhn

19 feb 2024

Blir 2024 den eldrivna kombins år? Både Opel och Peugeot står i startgroparna att lansera sina versioner, BMW har precis visat i5 Touring och nu drar Volkswagen skynket av sin eldrivna kombi ID.7 Tourer.

Karossformen hos den 4,96 meter långa modellen beskrivs som en blandning av shooting brake hos Volkswagen Arteon och den klassiska kombikarossen hos Passat. Hjulbasen är exakt samma som hos ID.7, alltså 2,97 meter. Med en mer utdragen taklinje rymmer bagaget nu 605 liter, vilket är 73 liter mer än hos ID.7. Med fällda säten går det också att klämma in upp till 1.714 liter när det behövs. Bredden på lastutrymmet mellan hjulhusen är exakt 1 meter. Volkswagen erbjuder en cykelhållare som klarar upp till 75 kilo, men det nämns inte hur tungt släp som du kan dra.

Med kombiversionen ID.7 Tourer Pro S blir det också premiär för det utlovade större batteriet på 86 kWh, som även ska komma till vanliga ID.7. Det har då lovats en räckvidd på över 70 mil, för ID.7 Tourer Pro S anges nu en räckvidd på upp till 68,5 mil. Snabbladda går det att göra med 200 kW och med det ska du kunna fylla batteriet från 10 till 80 procent på ”väl under 30 minuter”, enligt Volkswagen.

Volkswagens elkombi erbjuds även som ID.7 Tourer Pro med ett nyutvecklat batteri med samma kapacitet på 77 kWh som vi känner igen från andra ID-modeller. Laddeffekten är här lägre med som mest 175 kW och tiden för att ladda det från 10 till 80 procent anges till 28 minuter. Hur lång räckvidd du får med det mindre batteriet på 77 kWh hos ID.7 Tourer Pro får vi inte veta. Men en fingervisning ger de 61,4 mil som ID.7 tar sig på en laddning.

Oavsett batteristorlek kommer ID.7 Tourer med bakhjulsdrift och Volkswagens senaste elmotor och drivlina APP550 som ger 286 hästkrafter och ett vridmoment på 545 Nm. Head up-display är standard och nu kan den även visa navigering från din telefon genom Apple Car Play eller Android Auto. Som tillval går det att få ett panoramaglastak med ”Smart Glas” för att ställa in genomskinligheten.

ID.7 Tourer kommer med skyltigenkänning och systemet Car2X som kommunicerar med andra Volkswagenbilar för att kunna varna för faror längre fram på vägen. Desutom går det att få Volkswagens senaste assistanssystem som tillval. Till exempel Park Assist Plus som kan ”spela in” en parkeringsmanöver till exempel hemma för automatisk parkering där. Även Travel Assist med uppkopplade funktioner för bättre filhållning och automatiskt filbyte på motorväg.

En nyhet är att ID.7 Tourer kommer med en ”wellness app” för att med en knapptryckning aktivera ett avkopplingsprogram med ljus och massage. Tidigare i år meddelade Volkswagen att de integrerar AI-tjänsten ChatGPT för en bättre upplevelse av röstassistenten IDA, vilket också hittas i ID.7 Tourer.

Svenska priser ska meddelas om några veckor då det är säljstart för ID.7 Tourer och till sommaren väntas bilar komma hit.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!