Cupra-chefen vill erbjuda mer än förnuftiga modeller
Carl Undéhn
11 nov 2024
Sedan Cupra knoppades av från Seat för att bli ett eget märke har det mer och mer hamnat i rampljuset. Och lämnat märket Seat i skymundan. Det gäller inte minst när det kommer till elbilarna, där Seat ännu inte har någon eldriven modell på gång.
Och även om Cupra framhävs som ett sportigt märke med attityd vill chefen Wayne Griffiths se mer av den saken.
– Låt oss ta Cupra DarkRebel. Jag skulle älska att få ut en sportbil på marknaden – även om den inte är förnuftig. Jag tror att varumärket behöver det för att öka habegäret och jag är säker på att tiden kommer att komma, säger han till Auto Motor Sport.
Dark Rebel presenterades som en konceptbil under bilmässan IAA förra hösten. Det handlade då om en eldriven shooting brake-modell på 4,5 meter med endast två säten och en design som närmast kändes hämtat från Batmobile. Även för ett märke som Cupra har det – i alla fall hittills – visat sig vara ett koncept som för extremt för att kunna tas vidare till en seriemodell. Några tekniska detaljer som räckvidd och effekt har heller inte presenterats, så vi får anta att det främst var en designstudie.
Men på sikt hoppas Wayne Griffiths att det ska finnas plats för även en modell som Dark Rebel hos Cupra.
– Jag är också intresserad av den senare fasen, när det inte längre bara handlar om volym utan när vi ska öka värdet på vårt varumärke, säger han.
För tillfället erbjuder Cupra den kompakta elbilen Born och elsuven Tavascan. I båda fallen handlar det om modeller som byggs med Volkswagens elbilsplattform MEB som grund och därmed delar teknik med Volkswagen ID.3 respektive ID.4/ID.5.
Nästa eldrivna modell blir Cupra Raval som utgör en av de tre mindre och billigare elbilarna med ett pris från 25.000 euro från Volkswagenkoncernen. De andra två är Volkswagen ID.2all och Skoda Epic. Alla tre ska tillverkas hos Seat/Cupra i Spanien och väntas ha premiär under nästa år.