V2G-projekt: Renault 5 ska stabilisera elnätet i Utrecht
Carl Undéhn
27 nov 2024
Allt fler elbilar kommer med tvåvägsladdning som gör det möjligt att använda strömmen i batteriet till mer än att köra bil. Till exempel ladda prylar med Vehicle to Load (V2L) eller driva hela huset med Vehicle to Home (V2H). Ännu mer intressent är Vehicle to Grid (V2G) där elbilarnas batterier kan bidra till att stabilisera elnätet vid toppar och dalar i ett område.
Något som nu testas i nederländska Utrecht tillsammans med Renault 5, bildelningstjänsten MyWheels, laddföretaget We Drive Solar och kommunen. Renault 5 är som flera andra nya modeller förberedd för V2G. För att det ska fungera krävs däremot en hel del, vilket de olika samarbetspartnerna i försöket i Utrecht bidrar med.
För Renualts del innebär det 500 exemplar av Renault 5 som ska levereras till flottan med bilar från MyWheels. Företaget We Drive Solar sätter i sin tur upp biderktionala laddboxar för att kunna plocka ur strömmen ur bilarna och mata in det i stadens elnät. Men så klart också för att ladda bilarna, och då med grön el. Just det den stora tillgången på det i Utrecht och Nederländerna generellt är enligt Renault en viktig orsak till samarbetet. Enligt den franska tillverkaren finns det solceller på 35 procent av taken i Utrecht
Enligt initiativet ska de 500 exemplaren av tvåvägsladdande Renault 5 kunna bistå med den 10 procentiga flexibilitet för elnätet som behövs för att balansera elnätet i staden vid användning av el från sol och vind.
Här i Sverige genomför Göteborg Energi pilotprojekt med tester av Vehicle to Grid i samarbete med Volvo Cars och Polestar. Utrecht har däremot redan erfarenhet av teknik och redan 2019 genomfördes ett projekt där med Renault Zoe och senare med Ioniq 5.