Prisvärd modell med semi solid state-batteri på gång från MG
Carl Undéhn
23 dec 2024
Solid state-batteries, med fast i stället för flytande elektrolyt, är något som det har talats om länge i bilbranschen. Med hög energidensitet för längre räckvidd, snabbare laddning än idag och mindre risk för brand är solid state-batteirer något som biltillverkarna hoppas kunna masstillverka. Ännu har ingen lyckas göra det i stor skala, men den senaste tiden har det kommit allt fler tecken på att genombrott är på gång.
På vägen dit utvecklas även så kallade ”semi solid state”-batterier med antingen en mindre flytande elektrolyt än hos dagens batterier eller en blanding av fast och flytande elektrolyt. En modell med ett sådant batterier vill MG, som idag ägs av kinesiska SAIC, lansera på marknaden nästa år. Och något prispåslag för tekniken ser det inte ut att bli.
– Den första nya modellen som MG lanserar nästa år kan vara utrustad med ett semi-solid-state-batteri. Låt mig först säga att priset inte är dyrt”, skriver chefen för MG Zhou Yu på den kinesiska sociala medieplattformen Weibo.
Det nya batteriet kommer att vara standard på den ännu inte namngivna modellen. Att just MGlovar en modell med semi solid state är heller inte helt oväntat. Märket IM Motors, som ska lanseras i Sverige under nästa år, har tidigare presenterat modellen L6 med ett sådant batteri som de döpt till ”Lightyear” och har en kapacitet på 133 kWh. Med det beräknas bilen få en räckvidd på 100 mil enligt den kinesiska körcykeln och kunna laddas med en effekt på 400 kW. På endast 12 minuter ska det då gå att klämma in el för 40 mils räckvidd.
Några detaljer kring MG:s modell och om det handlar om samma semi solid state-batteri framgår inte. Som prisjämförelse kan nämnas att IM Motors L6 med Lightyear-batteriet går att beställa från motsvarande 520.000 kronor i Kina.