Överenskommelse hos VW – slutet för ID.5?
Carl Undéhn
23 dec 2024
Det talades om att tiotusentals jobb kan försvinna och att upp till tre fabriker i Tyskland måste stängas. Nu har Volkswagen och facket enats om det sparpaket som biltillverkaren vill genomföra. Med strategin ”Zukunft Volkswagen”, alltså ”Framtid Volkswagen”, ska märket till år 2030 bli teknologisk världsledande inom hållbar mobilitet. För det minskas arbetsstyrkan med 35.000 personer fram till samma år. Det kan jämföras med när tidigare chefen för Volkswagenkoncernen Herbert Diess fick hård kritik när han varnade för risken att 30.000 arbetsplatser var i fara om Volkswagen inte anpassar sig till effektiviteten som Tesla har i sina fabriker.
Överenskommelsen innebär också att produktionen av elbilar görs om och flyttas från en del fabriker. Huvudfabriken i Wolfsburg ska bygga ID.3, syskonmodellen Cupra Born samt vid ett senare tillfälle den nya eldrivna versionen av Golf. Oklart är vad som händer med ID.5, som idag endast byggs i Volkswagens ”elbilsfabrik” i Zwickau. Fabriken blir av med två av de sex eldrivna modeller som byggs där och var ID.5 ska tillverkas i framtiden nämns inte konkret.
Volkswagens fabrik i Osnabrück, som för tillfället bygger T-Roc Cabrio, Porsche Boxster och Porsche Cayman, ska säljas och fabriken i Dresden, där ID.3 byggs, görs från nästa år förmodligen om till ett forskningscenter för självkörande teknik och återvinning. Öppen är också frågan vilken kapacitet batterifabriken i Salzgitter kommer få i slutändan.
Fabriken i Emden kommer fortsätta bygga ID.4, ID.7 och ID.7 Tourer och ID.Buzz kommer som innan skruvas ihop hos Volkswagen Transportbilar i Hannover.