Byte av strategi – Polestar 7 tar märket till volymsegmentet
Carl Undéhn
16 jan 2025
Polestar har idag presenterat mer om sina planer framåt och hur tillverkaren ska växa under kommande år. En ny affärsplan läggs fram med målet att den årliga tillväxten i försäljningen ska ligga på mellan 30 och 35 procent från i år fram till 2027. Samma år räknar Polestar med att ha ett positivt kassaflöde. Polestar dras med miljardskulder till bland annat Volvo, som förra året minskade sitt ägande i tillverkaren från 49,5 till 18 procent. Men ägaren Geely meddelar att de kommer att fortsätta stödja Polestar, ”inklusive att arbeta med Polestar för att säkra ytterligare finansiering genom eget kapital och lån” enligt Daniel Donghui Li som är vd för Geely Holding Group och ledamot i Polestars styrelse.
Redan i år räknar Polestar med ett starkt resultat och för det är det full fart framåt som gäller.
– Vi ökar takten i vår retail-expansion och kommersiella transformation, samtidigt som vi anpassar vårt framtida modellutbud och minskar vår kostnadsbas avsevärt. Både vad gäller volymer och finansiellt räknar vi med att 2025 kommer att bli det starkaste året i Polestars historia, säger Polestars vd Michael Loscheller.
Det bekräftas nu att Polestar 5 lanseras senare i år. Modellen är sprungen ur konceptet Precept och är en stor sedan, eller ”fyrsitsig prestanda-GT” som Polestar kallar den. Det blir märkets första modell med 800-voltsteknik för snabb laddning och då förmodligen med snabbaddande så kallade XFC-celler från utvecklaren StoreDot. Förra våren visade Polestar i ett test att Polestar 5 med XFC-celler kunde laddas från 10 till 80 procent på tio minuter.
Den stora nyheten är Polestar 7, en modell som inte har nämnts tidigare och som beskrivs som en kompaktsuv i ”premiumsegmentet”. När den kommer meddelas inte, men Polestar 7 innebär att tillverkaren ger sig in i volymsegmentet med en modell i vad som beskrivs som den snabbaste växande biltypen nu. Polestars tidigare vd Thomas Ingenlath var tydlig med att märket skulle positionera sig i premiumsegmentet och att det inte fanns intresse av att bygga mindre bilar. Polestar 7 uppges även vara planerad att tillverkas i Europa. Var det då ska ske nämns inte.
Vad som heller inte nämndes var roadstern Polestar 6. Den har visats som koncept på bland annat elbilsmässan eCarExpo i Stockholm och det har tidigare sagts att den ska lanseras 2026.
Idag använder Polestars modeller olika plattformar från Volvo och Geely. För att minska kostnader och komplexiteten med det vill Polestar efter Polestar 7 börja använda en grundarkitektur för sina modeller.
Under 2025 utökar Polestar sin marknad genom att börja sälja sina bilar i Frankrike. Efter det uppger Polestar att märket från 2026 ska lanseras på fler marknader i Östeuropa, Asien och i Latinamerika. På de marknader där märket redan finns ska närvaron öka med fysiska butiker, något som redan har inletts på den svenska marknaden. De 70 retail-ställen i Europa ska öka till 130 stycken, men det nämns ingen tidsplan för det.
EU:s skärpta utsläppsregler väntas också kunna ge intäkter till Polestar, som endast tillverkar elbilar. Med det kan Polestar sälja utsläppsrätter till andra tillverkare och ett samarbete kring det ska redan vara på plats med fyra tillverkare som inte nämns vilka de är.