Vill dubbla försäljningen – modellen som ska lyfta Smart

Carl Undéhn

Carl Undéhn

20 jan 2025

Nystarten av Smart som ett samarbete mellan Mercedes och Geely innebar flera förändringar för märket. De tidigare små stadsbilarna har nu ersatts av suvar i olika storlekar som alla är helt eldrivna.

Efter kompaktsuven Smart #1 och den större Smart #3 blir nästa modell den ännu större modellen Smart #5 som mäter 4,7 meter på längden. Som jämförelse är det några centimeter kortare än Tesla Model Y och en dryg decimeter längre än Volkswagen ID.4. Smart #5 blir också den första modellen från märket med 800-voltsteknik och ska tack vare det kunna laddas från 10 till 80 procent på 15 minuter. Tekniskt är Smart #5 också släkt med bland andra Polestar 4, Zeekr X och 001 samt Volvo EX30, som alla använder Geelykoncernens elbilsplattform SEA.

Smart #5 väntas komma till Sverige innan sommaren.

Tillsammans med de tidigare modellerna #1 och #3 räknar Smart nu med att lanseringen av #5 ska driva på försäljningen som de räknar med kommer landa på 120.000 sålda bilar i år. Det är närapå en fördubbling av de 65.000 bilar som Smart sålde under förra året. Majoriteten av dem såldes i Kina och I Sverige gick försäljningen trögt. Enligt siffror från branschorganisationen Mobility Sweden registrerades det in endast 80 Smart under förra året.

Kanske kan Smart #5 ändra på den saken. Modellen lanseras i Europa i maj, men det är ännu inte bekräftat när den kommer till Sverige och vad priset blir här. En utmaning när det kommer till priset är att Smart byggs i Kina och därmed beläggs med EU:s strafftullar på elbilar tillverkade där. I det fallet 18,8 procent utöver de 10 procent importtull som gäller för alla bilar från Kina.

Smart har tidigare öppnat för tillverkning i Europa för att kringgå strafftullarna.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: