Större och snabbare laddning – Smart #5 vintertestad i Sverige

Carl Undéhn

Carl Undéhn

6 feb 2025

Efter kompaktsuven Smart #1 och den större Smart #3 blir nästa modell den ännu större modellen från märket Smart #5 som mäter 4,7 meter på längden. Att den är på väg hit har det ryktats om sedan premiären förra året och nu bekräftas att Smart #5 lanseras i Europa och Sverige från sommaren.

Inför det meddelar Smart nu att modellen genomgått vintertester i Sverige, Norge och Finland. Då i temperaturer på ned till minus 26 grader. Oklart är varför testerna genomförts med maskerade bilar då modellen redan haft premiär. Förutom att utvärdera bilens värmesystem i kylan och köregenskaper på isiga vägar testades också laddningen vid temperaturer under noll grader.

Smart #5 blir märkets första modell med 800-voltsteknik för snabbare laddning än de nuvarande modellerna Smart #1 och #3. Enligt tidigare uppgifter ska Smart #5 kunna ladda från 10 till 80 procent på 15 minuter.

Hur det gick med laddningen under vintertesterna får vi däremot inte veta. Smart meddelar bara att 800-voltstekbiken tillsammans med förvärmning av batteriet möjliggjorde ”effektiv laddning även under extremt kalla förhållanden”. Efter kompaktsuven Smart #1 och den större Smart #3 blir nästa modell den ännu större modellen Smart #5 som mäter 4,7 meter på längden.

Modellen är med det några centimeter kortare än Tesla Model Y och en dryg decimeter längre än Volkswagen ID.4. Bilen har ett axelavstånd på 2,9 meter som skapar en hel del plats på insidan. Det används bland annat av de så kallade “Zero Gravity”-sätena med läderklädsel i framsätet som kan lutas 121 grader. Framför dem hittas en instrumentpanel med dubbla högupplösta 2,5 K-skärmar på 13 tum samt en mindre skärm på 10,3 tum bakom ratten med förarinformation och head up-display. Utöver det ska det även finnas en inbyggd projektor i bilen och ett ljudsystem från Sennheiser med 20 högtalare.

Smart #5 får ett större batteri än sina mindre syskon. Det är på 100 kWh och ska ge Smart #5 en räckvidd på 74 mil, men då enligt den mer förlåtande kinesiska körcykeln. Exakt datum för svensk lansering och priser har ännu inte meddelats.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!