Metastudie visar: därför är e-fuels inget alternativ till elbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

10 feb 2025

Trots att EU redan beslutat om endast tillåta försäljning av utsläppsfria nya bilar från 2035 är debatten kring saken inte över. Beslutet innebär i praktiken att endast helt eldrivna nya bilar då får säljas. Men förutom att vissa partier i Europa säger sig vilja riva upp beslutet finns det också röster för att även efter 2035 tillåta bilar med förbränningsmotor om de körs på syntetiskt framställda bränslen, så kallade e-fuels.

Att den saken skulle undersökas var ett krav som kom i sista sekund från Tyskland inför omröstningen i frågan. En av bilindustrins starkaste förespråkare för e-fuels är Porsche, som driver en anläggning för det i Chile.

Men från Tyskland kommer nu också en metastudie från Forum Ekologisk-Social Marknadsekonomi på uppdrag av Klimatalliansen Tyskland som totalt sågar idéen med e-fuels. Tekniken sammanfattas som för dyr, för ineffektiv och för begränsad.

Porsche driver en anläggning för framställning för e-fuels i Chile.

– E-fuels inom personbilssektorn är en hägring och definitivt inte ett alternativ till elbilar. De är alldeles för dyra, ineffektiva och dessutom skadliga för miljön. Politikerna måste därför hålla sig till EU:s kompromiss om att inte längre tillåta fossila förbränningsmotorer från och med 2035, säger Stefanie Langkamp från Klimatalliansen Tyskland.

Argumentet för e-fuels är att de framställs genom att samla in koldioxid ur luften och sedan framställas med grön energi från till exempel vindkraft. Det koldioxidutsläpp som orsakas vid körning skulle då innebära ett nollsummespel.

Studien pekar däremot på att det är mer effektivt att använda den gröna energin för att ladda elbil än att framställa e-fuels. Som exempel visas på att 150 vindkraftverk på land kan ge el för att ladda 240.000 elbilar, men samma mängd skulle endast räcka för att framställa e-fuels till 37.500 bilar med förbränningsmotorer.

Ett annat problem som ofta lyfts fram är det begränsade utbudet av e-fuels, något som studien räknar med inte kommer att ändras den närmsta tiden. Även när det vägs in att e-fuels skulle kunna få stora statliga stöd fram till 2035 kommer studien fram till att det inte skulle ge någon effekt för att kunna uppnå klimatmålen. Orsaken är att tillgången på e-fuels även i fortsättningen anses vara begränsad.

För personbilar menar studien därför art e-fuels inte är något alternativ. Helt sms. Tekniken däremot inte ut och den begränsade mängden bör därför i stället användas till flygplan, båtar och andra områden som är svårare att elektrifiera.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: