/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F09%2FID_GTI_Concept_Exterior_Pictures-37.jpg)
Behöver en äkta VW GTI motorljud och växlar?
Carl Undéhn
10 mar 2025
Porsche har avfärdat idéen om att bygga in en virtuell växellåda i någon av sina kommande elbilar. Något som begrundas med att det inte är någon mening med att härma upplevelsen hos en förbränningsbil. Andra tillverkare som Hyundai och Kia har varit mer öppna för saken som ett sätt att höja körupplevelsen och även Lexus säger sig vara på väg att lansera en elbil med “växlar”.
I arbetet med den kommande eldrivna busbilen ID.GTI ser Volkswagen däremot ut att ännu inte ha bestämt sig för om den ska få simulerade motorljud och växellåda.
– Jag kör bilar inom vår koncern som inte har det, och vi har fortfarande otroligt roligt utan oljudet, utan växlingarna, säger Volkswagenchefen Thomas Schäfer till brittiska Top Gear.

Som tillverkarens första elbil med GTI-emblem har modellen en del förväntningar att leva upp till. Men Thomas Schäfer är inte helt övertygad om att det är motorljudet som är avgörande för GTI-känslan. Eldriftens direkta vridmoment är redan det en bra utgångspunkt för en sportig körupplevelse, framförallt då Volkswagen uppges vilka hålla nere vikten på batteripaketet.
– GTI är inte nödvändigtvis ljudet av en motor. Det är en livsstil och en känsla, säger Thomas Schäfer men lägger till att ”Ljudet kommer definitivt att spela en roll”.
Viktigt är då att det blir rätt anpassat och inte för artificiellt. Vi ska alltså inte räkna med samma ljud av ett jetplan, som går att välja i Ioniq 5N. Simulerade växlar ser i alla fall ut att vara något som finns med i arbetet med ID.GTX.
– Med några få saker som vridmomentfördelare och så vidare kan du verkligen få körupplevelsen av en GTI i en elbil, säger Thomas Schäfer.
Volkswagen ID.GTI baseras på kommande ID.2all och visades upp som koncept hösten 2023. Med den lovar Volkswagen en GTI-bil som ska vara överlägsen sina bensindrivna föregångare med mer exakt styrning av motorns kraftöverföring. Det ska också användas för att välja mellan olika ”GTI-karaktärer” och simulera körkänslan hos olika generationer av av Golf GTI.
Någon information om vilken effekt och räckvidd bilen får har inte meddelats. Ursprungligen hette det att ID.GTI är planerad att lanseras 2027, men förra året kom det tecken på att Volkswagen tidigarelägger lansering till 2026.