Världsunikt – Kina inför stenhårda regler kring batterisäkerhet

Carl Undéhn

Carl Undéhn

18 apr 2025

När vi skriver om det kinesiska departementet för industri- informationsteknik, MIIT, handlar det normalt om att de släpper specifikationer för kommande modeller, ibland även innan tillverkarna har gjort det. Den här gången handlar det däremot om något annat, nämligen säkerheten kring batterierna som används i vara elbilar.

Från första juli nästa år träder nya regler i kraft i Kina som blir de hårdaste i världen när det kommer till att garantera att batterierna i elbilar inte fattar eld eller exploderar. Flera sammanställningar av statistik har visat att elbilar inte brinner oftare än bensin- och dieselbilar. Trots det finns det ändå en risk för att batterierna i elbilar kan skadas eller drabbas av så kallad termisk rusning, där temperaturen i batterier ökar okontrollerat tills det fattar eld.

Med sitt LFP-batteri Blade har Byd rönt stora framgångar.

Kinesiska MIIT har nu publicerat en föreskrift med namnet GB38031-2025 som innefattar stränga reglar för landets batteritillverkare. Enligt kinesiska medier handlar det om den första standarden för att batterier inte ska fatta eld vid skada eller termisk rusning. Sedan flera år har kinesiska batteritillverkare allt mer framhållit just säkerheten när de har presenterat nya batterier.

Rent praktiskt innebär de nya reglerna att batterier inte får fatta eld eller explodera. Inte heller får potentiell rök från batterierna utgöra någon fara för de som kör elbilen. Utöver det införs från 1 juli 2026 ett nytt krocktest på undersidan av bilen för att bedöma skyddsfunktioner vid en eventuell kollision. En orsak till det är att allt fler tillverkare i Kina använder så kallad Cell to Body-teknik, där battericellerna monteras direkt i bilens underrede vilket gör batteripaketet till en del av bilens bärande konstruktion. Men också till att öka batteriets energidensitet då tekniken gör det möjligt att packa fler celler i paketet.

Annons: