Då kommer den – fler detaljer kring Range Rover Electric

Carl Undéhn

Carl Undéhn

28 apr 2025

Att eldrivna Range Rover Electric får ett 800-voltssystem är en av få detaljer kring den lyxiga sugen vi känt till sedan tidigare. Nu kommer fler detaljer kring märkets första elbil, som väntas komma ut på marknaden innan årets slut.

Bland annat att bilen kan ladda med upp till 350 kW och får ett stort batteri på 117 kWh. Hur lång räckvidd det ger meddelas inte, men batteripaketet uppges vara inkapslat för att skydda det mot både skador och kyla. Prototyper av Range Rover Electric har bland annat testats i Sverige och nu får vi veta att bilen använder vad som kallas ThermAssist. Tekniken ska enligt Land Rover bidra till att minska förbrukningen av energi för att värma både batteriet inför laddning och värmen i bilen med upp till 40 procent. Något som låter lovande för oss på våra breddgrader.

Prototyper har varit på besök i norra Sverige för vintertester.

Drivningen sker med en elmotor på varje axel som tillsammans ska ge en effekt på 410 kW. För att både kunna ta sig fram på dåliga vägar och erbjuda komfort kommer Range Rover Electric som väntat med luftfjädring. När det kommer till off road-egenskaper lovas här bättre prestanda än hos tidigare fossildrivna versioner tack vare mer exakt styrning av vridmomentet. Just vridmomentet är för övrigt något vi ännu inte har fått veta.

Annons: