Mer simulering – ytterligare tillverkare arbetar på fejkade växlar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

2 maj 2025

Hur många elbilsförasre där ute som saknar möjligheten att växla finns det ingen statistik kring. Och även när det kommer till fossilbilar är den manuella växellådan idag en udda fågel. Det hindrar inte vissa biltillverkare från att ändå lägga resurser på att utveckla teknik för att simulera känslan av att byta växel under körning.

Nu också Ferrari, som uppges ha lämnat in ett patent på en teknik som ska påverka elmotorns vridmoment för att simulera hur en förbränningsmotor jobbar vid olika växlar. Någon växelspak är det däremot inte tal om, och det finns inte heller hos Ferraris nuvarande modeller som kommer med automatlåda. Val av växel sker i stället med knappar på ratten. Tekniken kommer också med simulerade motorljud både inne i bilen och utanför som anpassas beroende på växel och vridmoment. För det ska det gå att välja mellan olika sorters ljud som sträcker sig från historiskt till futuristiskt.

Andra tillverkare som erbjuder en liknande funktion är Hyundai med sin Ioniq 5N. Uppdaterade Lexus RZ får också simulerade växlar och Ford har tagit fram teknik som också använder en traditionell växelspak. En tillverkare som har avfärdat saken är Porsche.

– Elmotorn är bättre än en förbränningsmotor, så vi tyckte inte att det fanns någon anledning att simulera det som var förr i tiden, sa Porsches utvecklingsförare Lars Kern till australiensiska sajten Drive förra året.

Ferrari kommer att visa sin första helt eldrivna modell den 9 oktober. Vad det handlar om för typ av bil och några detaljer kring drivlina, batteri eller räckvidd har ännu inte avslöjats. Tidigare rykten har pekat på att det handlar om en lyxig prestandasuv eller crossover.

Annons: