Test visar – därför finns ingen anledning till räckviddsångest

Carl Undéhn

Carl Undéhn

27 maj 2025

Rädslan för att fastna på vägen med sin elbil och ett tomt batteri uppges fortfarande ofta som orsak till att vissa inte väljer att skaffa elbil. Exakt hur utbredd räckviddsångesten är bland landets bilförare är oklart, men de som faktiskt kör elbil brukar sällan ange det som ett problem. Av goda skäl, visar en ny undersökning från den stora tyska bilistorganisationen ADAC och magasinet c´t.

På en testanläggning i Tyskland kördes de sex elbilarna BYD Seal, Kia EV6, Nio EL6, Tesla Model Y, Volvo XC40, VW ID.3 tills de stannade. Och i alla fallen hade bilarna varningssystem, begränsning av motorns effekt och annat i bilen samt en reserv även efter att batteriet visade noll procent. Tillsammans saker som gör att testet kom fram till slutsatsen att det är i princip omöjligt att råka ut för ett oväntat stopp på grund av tomt batteri.

Redan vid 20 procents State of Charge (SoC) varnade bilarna, som då kunde fortsätta köra närmre 10 mil. Med noll procent i batteriet kunde bilarna köra omkring en mil i 100 km/h. Upp till en mil var det också möjligt att köra även efter att motoreffekten minskats. Exakt hur mycket som finns kvar i reserven efter noll procent kan visserligen skilja sig åt mellan olika tillverkare och vara svårt att veta. Men så länge föraren tar sikte på en laddstolpe senast när det är 10 procent kvar i batteriet behöver aldrig oroa sig för att behöva veta hur mycket som finns i reserven.

Annons: