/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2FTest-BMW-iX3-Neue-Klasse02.jpg)
Fler detaljer kring Neue Klasse – så bra laddar nya BMW iX3
Carl Undéhn
11 jun 2025
Under bilmässan IAA i München i början av september är det till slut dags för BMW att dra av skynket på den första modellen i den nya generationen av elbilar, som går under samlingsnamnet Neue Klasse. Det handlar då om en ny version av el-suven iX3 som blir först att använda BMW:s senaste och mer effektiva drivlina samt den sjätte generationens battericeller som nu likt de hos Tesla är cylindriska.
Alla detaljer som batteristorlek, motorernas effekt samt hur modellen ser ut under maskering på de bilder som släppts får vi (nog) vänta med att få veta till IAA drar igång. Men nu släpper BMW lite mer information kring räckvidden samt även laddningen hos nya IX3, där vi får anta att det senare även gäller för övriga modeller inom Neue Klasse. När det kommer till räckvidd meddelar BMW nu att nya iX3 kommer ha en WLTP-räckvidd på upp till 80 mil. För den amerikanska EPA-räckvidden, som är mer strikt än WLTP, anges 400 miles vilket motsvarar 64,4 mil.

Laddningen då? Sedan tidigare vet vi att plattformen – eller arkitekturen som BMW föredrar att kalla den grundläggande tekniken – kommer med ett 800-voltsystem för snabbare laddning än dagens eldrivna modeller från BMW. Med sitt 400-voltsystem kan de som mest ladda med upp till 205 kW.
Med Neue Klasse kommer BMW IX3 däremot att kunna ladda nästan dubbelt så snabbt, nämligen med upp till 400 kW. Det visar tester med laddstolpen Hypercharger HYC400 från italienska Alpitronic. Den används av bland annat Ionity på vissa stationer i Sverige och Tyskland och har som namnet antyder en maxeffekt på upp till 400 kW – vilket alltså nya BMW iX3 också klarar att ta emot. Det handlar då om en maxeffekt, och hur länge bilen kan hålla den och hur lång tid det tar att ladda från 10 till 80 procent meddelas inte. Däremot att det ska gå att ladda 35 mils räckvidd på 10 minuter. BMW passar även på att skicka en känga till konkurrenten Mercedes med uppgiften att ”självklart är det även fortsatt möjligt att ladda vid 400-volts DC-laddpunkter”.
Nya Mercedes CLA är den första modellen med 800-voltsteknik från Mercedes och kan ladda med upp till 320 kW. Däremot finns det ingen omvandlare från 800 till 400 volt, vilket gör att modellen inte kan ladda alls vid laddstolpar som har 400 volt. I alla fall till en början och på den europeiska marknaden. I USA uppges en omvandlare ingå, vilket även ska komma till modeller på den europeiska marknaden från 2026. Vilken effekt som nya BMW iX3 kommer upp i vid 400-voltsstolpar meddelas inte.

BMW iX3 kommer med dubbelriktad laddning. Genom Vehicle to Load (V2L) går det att koppla in och ladda prylar med upp till 3,7 kW från bilens batteri. Vehicle to Home (V2H) gör det möjligt att driva hela huset med bilens batteri och BMW iX3 är även förberedd för Vehicle to Grid (V2G) för att kunna mata tillbaka ström till elnätet. För de båda sistnämnda funktionerna krävs en dubbelriktad laddbox från BMW, för Vehicle to Load en adapter. Priser för dessa saker har ännu inte presenterats.
Sedan tidigare har BMW meddelat att med Neue Klasse inför en elektronisk arkitektur en centraldator kallad ”Heart of Joy”, som styr körfunktioner, samt fyra så kallade Super Brains-datorer, som kan styra de flesta funktioner hos bilen. Det ska bland annat göra att bilens assistanssystem blir 20 gånger snabbare än hos dagens modeller.