Annons:

AMG GT XX tar aerodynamik och prestanda till nya nivåer

Carl Undéhn

Carl Undéhn

26 jun 2025

Mercedes tuningfirma AMG jobbar på två egna elbilar i form av en sedan och en prestandasuv. Det ryktas om över 1.000 hästkrafter och att de får så kallade axialflödesmotorer, som har både hög effekt och högt vridmoment. Och nu bjuder AMG på en försmak av vad vi kan få se nästa år när den första egna modellen ska lanseras.

Det nya konceptet AMG GT XX som kan beskrivas som en blandning av en slank och sportig sedan och konceptet AMG One Eleven, som visades 2023. Konceptbilen använder plattformen AMG.EA och har tre axialflödesmotorer (läs mer om elmotorer här) som har en gemensam effekt på 1.000 kW, eller 1.360 hästkrafter. Toppfarten anges till hela 360 km/h.

Men det är inte bara motorerna som bjuder på spännande teknik. Batteriet använder en särskilt utvecklad kemi som består av nickel, kobolt, mangan och aluminium samt en anod med kisel. Hur hög kiselandelen är framgår inte, men energidensiteten uppges vara på 300 Wh/kg. Utöver det är varje battericell oljekyld för att garantera optimal temperatur vid både körning och laddning. Något som bland annat bidrar till att konceptet kan ladda med upp till 850 kW och på endast fem minuter kan bilen ladda 40 mils räckvidd. Italienska Alpitronic har tagit fram en prototyp på en laddstolpe som ska kunna ladda bilen med så hög effekt som den klarar med en vanlig CCS-kabel.

Bilens design hämtar inspiration från Mercedes-Benz C111, en serie av av konceptbilar från 1970-talet. Som hos Polestar 4 finns det ingen bakruta. Baktill hittas sex runda strålkastare och mellan dem ett fält med pixlar där som kan visa meddelanden. I andra änden av karossen har bilen fått en tydligt markerad front med stora luftintag. Karossen har också fått en hel del inslag av detaljer som enligt Mercedes ger bilen ”förstklassig aerodynamik”. Både för att sänka bilens luftmotstånd och för att göra den stabil i farter på över 300 km/h. Bilen har ett lågt cD-värde på 0,198 och det finns ett aktivt systemet kallat Airpanel, med bland annat spjäll som kan öppnas och stängas för att styra luftströmmarna.

Interiören utgörs av material som aluminium och kolfiber som syns tydligt då det saknar klassiska interiörpaneler. Bilen ska i stället bjuda på en lite rå och mer teknisk känsla. Ratten är hämtad från supersportbilen AMG One och bakom den hittas en skärm på 10,25 tum med förarinformation. Utöver det finns det en större skärm på 14 tum för bilens infotainmentsystem och de båda skärmarna sitter tillsammans i en ram som är vinklad mot föraren.

Hur mycket av det som visas med AMG GT XX som kommer till seriversionerna av AMG:s elbilar återstår att se. Axialflödesmotorerna ska i alla fall börja användas i modeller från nästa år.

Annons:
Annons:
Annons: