/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F09%2Frenault-scenic_vs_tesla-model-y_29.jpg)
Därför kan infällda dörrhandtag vara på väg bort
Carl Undéhn
22 sep 2025
För att maximera räckvidden hos elbilar vill tillverkarna ofta ha en kaross med så lågt luftmotstånd som möjligt. Knepen för att få luftströmmarna att glida över karossen är många, men något som många tillverkare satsat på är infällda dörrhandtag. Något som även ger bilen en enhetlig och mer slank design. Men infällda dörrhandtag kan bli […]
För att maximera räckvidden hos elbilar vill tillverkarna ofta ha en kaross med så lågt luftmotstånd som möjligt. Knepen för att få luftströmmarna att glida över karossen är många, men något som många tillverkare satsat på är infällda dörrhandtag. Något som även ger bilen en enhetlig och mer slank design.
Men infällda dörrhandtag kan bli något vi kommer se mindre av i framtiden. Om det alls kommer att finnas kvar, för i både USA och Kina växer nu kritiken mot lösningen. Bakgrunden är att infällbara dörrhandtag anses svåra eller rent av omöjliga att öppna vid en olycka. Tesla, som 2012 var tidiga med att införa infällbara dörrhandtag med sin Model S, är nu mål för en undersökning av den amerikanska myndigheten National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA.
Drygt 170.000 exemplar av Model Y årsmodell 2021 som sålts på den amerikanska marknaden uppges kunna få problem med att öppna dörrarna vid en olycka då den elektriska mekanismen för det skadas. Tesla har en mekanisk funktion för att kunna öppna dörrarna, men den anses av myndigheten vara svår att hitta i en nödsituation.
Enligt Teslas designchef Franz von Holzhausen arbetar företaget på en lösning där den elektroniska och mekaniska öppningsmekanismen befinner sig i en gemensam enhet. Med det kan Tesla också erbjuda en lösning för de nya reglerna som är på gång i Kina. Från och med 2027 kommer nya bilar med infällbara dörrhandtag inte tillåtas mer i Kina. Undantag kan dock ges till modeller som har en extra mekanisk funktion för att öppna dörrarna.