Genombrott – Sila förbereder tillverkning av ”superanod”

Carl Undéhn

Carl Undéhn

24 sep 2025

Batteritekniken utvecklas i rask takt. Energitätheten ökar och laddhastigheterna slår ständigt nya rekord. En del av framstegen handlar om att tillverkare lyckas använda andra material än tidigare och ett lovande exempel på det är en anod med en hög andel kisel. Det är vad amerikanska Sila arbetar på, bland annat i samarbete med Mercedes som […]

Batteritekniken utvecklas i rask takt. Energitätheten ökar och laddhastigheterna slår ständigt nya rekord. En del av framstegen handlar om att tillverkare lyckas använda andra material än tidigare och ett lovande exempel på det är en anod med en hög andel kisel.

Det är vad amerikanska Sila arbetar på, bland annat i samarbete med Mercedes som vill använda tekniken i kommande elbilar. Med sitt anodmaterial som Sila döpt till ”Titan Silicon” räknar företaget med att kunna öka energitätheten med upp till 20 procent och tillverka batterier som laddar snabbare jämfört med dagens grafitanoder. Mercedes har tidigare talat om att tekniken innebär en ökning av energitätheten på mellan 20 och 40 procent, eller i rena siffror ett batteri som kan lagra över 800 Wh/L.

Att använda kisel i anoden är inget nytt och redan i dag ”strösslas” anoder med det för att öka energitätheten. En utmaning med kiselanoden är att den krymper vid laddning och expanderar vid urladdning för att till slut brista. Sila ser ut att ha en lösning på den saken och är nu i slutfasen med bygget av en fabrik i delstaten Washington där anoder med ”Titan Silicon” ska tillverkas. De första exemplaren ska tillverkas inom kort och i ett första steg räknas med en årskapacitet på upp till 5 GWh. Ambitionen är hög och inom fem år vill Sila öka det till 250 GWh per år, något som enligt företaget kommer minska behovet av importerad grafit från Kina. Materialen som behövs för Titan Silicon ska i stället kunna tas från USA.

Förutom partnern Mercedes uppges även Panasonic vara intresserad av att använda tekniken vid tillverkning av batterier. Sila säger att tillverkningen från början är anpassad för bilindustrin, men även andra områden inom elektronik ses som framtida kunder.