/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FRenault-Ampere-Stratus.jpg)
Lång räckvidd, lägre pris – Renault satsar på ny batterikemi
Carl Undéhn
3 nov 2025
Med målet att sänka priserna på sina elbilar har Renault meddelat att de kommer börja använda billigare litiumjärnfosfatbatterier, LFP. Då både hos kommande modeller, som nya Twingo, och enligt uppgift även i nuvarande modeller där en uppdaterad version av Megane ska bli först ut att erbjudas med LFP-batteri. Men Renault satsar även på ny batterikemi. […]
Med målet att sänka priserna på sina elbilar har Renault meddelat att de kommer börja använda billigare litiumjärnfosfatbatterier, LFP. Då både hos kommande modeller, som nya Twingo, och enligt uppgift även i nuvarande modeller där en uppdaterad version av Megane ska bli först ut att erbjudas med LFP-batteri.
Men Renault satsar även på ny batterikemi. Ampere, som är Renaults dotterbolag för elbilar och digitala lösningar, meddelar att de samarbetar med amerikanska Stratus Materials som arbetar på batterier som kallas LXMOTM. Precis som hos LFP-batterier kan de tillverkas utan kobolt, vilket sänker priset, men med en katod som har en hög andel mangan, vilket ska bidra till högre energitäthet än hos dagens LFP-batterier.
Sammanfattat beskrivs batteriernas egenskaper med att de ha samma eller rentav högre energidensitet som dagen nickel-mangan-kobolt-batterier (NMC), men med samma lägre pris och hållbarhet som LFP-batterier.
– Vi ser stor potential i koboltfria material som kan ge hög prestanda till lägre kostnad. Stratus LXMOTM har väckt vårt intresse eftersom det kombinerar bra prestanda, säkerhet, livslängd och pris, säger Nicolas Racquet som är ansvarig för fordon och drivlina hos Ampere.
Tekniken ska nu testas hos Ampere i Frankrike med målet att kunna använda batterier med LXMOTM-material i framtida modeller. Batterikemin påminner om de så kallade LMR-batterier som Ford tidigare i år meddelade att de utvecklar. LMR står för ”Lithium Manganese Rich” och handlar alltså också om batterier med en hög andel mangan i katoden, men då till ett lägre pris än när det används en hög andel nickel.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_1920x1080-1.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_1536x2048.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_828x1472.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F01%2FAlpine-A110-2025-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FChery-Solid-state01-scaled.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2Frenault_5_minitest-2.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F04%2FToyota_Solid-_State.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FTwingo-Tease02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F08%2FQ8Etron_pannis_016_EDIT.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FPowerCo-Volkswagen-Ontario-Kanada.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F08%2FModel-Y-PErformance-2025-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FRuter-elbiss-Oslo.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2FVolvo-EX40-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F11%2FRoadster_Hero.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F09%2FLeapmotor-C10-2024-01.jpg)