/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FRuter-elbiss-Oslo.jpg)
Test visar: Oslos elbussar kan stoppas från Kina
Carl Undéhn
3 nov 2025
Det norska bolaget Ruter ansvarar för kollektivtrafiken i huvudstaden Olso och Akershus. Som väntat när det handlar om Norge innefattar det en hel del eldrivna bussar. Omkring 300 av de som körs av Ruter kommer från Kina, varav många från den kinesiska tillverkaren Yutong, som idag är en av världens största busstillverkare. I somras genomförde […]
Det norska bolaget Ruter ansvarar för kollektivtrafiken i huvudstaden Olso och Akershus. Som väntat när det handlar om Norge innefattar det en hel del eldrivna bussar. Omkring 300 av de som körs av Ruter kommer från Kina, varav många från den kinesiska tillverkaren Yutong, som idag är en av världens största busstillverkare.
I somras genomförde Ruter i hemlighet tester för att kontrollera säkerheten av de uppkopplade funktionernas hos sina elbussar. Testet genomfördes nere i en gruva för att inte störas av signaler och genomfördes med en buss från Yutong och en från den nederländska tillverkaren VDL.
Bussen från VDL ska enligt Ruter inte ha möjligt att ta emot uppdateringar over the air (OTA) och det upptäcktes inga säkerhetsrisker. Bussen från Yutong hade däremot helt andra uppkopplade funktioner som i teorin gör det möjligt att delvis ta kontroll över bussen från distans. Genom en uppkoppling till nätet via ett rumänskt sim-kort kan tillverkaren installera uppdateringar och läsa av diagnostik från bussen, men också ta kontroll över batteri- och elsystemet samt öppna eller låsa bussens dörrar.
”I teorin kan därför denna buss stoppas eller göras obrukbar av tillverkaren”, skriver Ruter i ett pressmeddelande. Uppgifterna har lämnats vidare till både nationella och lokala myndigheter. Ruter skriver också att det är enkelt att bryta kontakten mellan bussen och nätet. Sim-kortet för nätuppkoppling ska ha avaktiverats och Ruters skriver att de nu infört vad som beskrivs som mekanismer som fördröjer uppdateringar så att de kan kontrolleras innan de laddas ned.
I Sverige har bland annat Vy testat att köra Flygbussarna mellan centrala Stockholm och Arlanda med en elbuss från Yutong.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_1920x1080-1.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_1536x2048.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_828x1472.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F08%2FModel-Y-PErformance-2025-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FMercedes-eIntouro01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FVolkswagen-ID-Unyx02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F01%2FModel-Y-Juniper-Japan01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F08%2FCATL-Mercedes-Batteri.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FTesla-Model-Y-L-03.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FPowerCo-Volkswagen-Ontario-Kanada.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2FVolvo-EX40-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FRenault-Ampere-Stratus.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F11%2FRoadster_Hero.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F09%2FLeapmotor-C10-2024-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FP90623284_lowRes_highly-automated-dri.jpg)