Arbetet igång – Volkswagen bygger sin tredje batterifabrik

Carl Undéhn

Carl Undéhn

3 nov 2025

2022 bildade Volkswagenkoncernen företaget PowerCo som håller i arbetet med att etablera tillverkarens batterifabrik. Från de sex gigafabriker till 2030 som först var planerade – inklusive en i Tyskland i samarbete med svenska Northvolt –  har ambitionen nu skruvats ned till tre fabriker. Arbetet med de båda europeiska batterifabrikerna i Tyskland och Spanien är i gång, […]

2022 bildade Volkswagenkoncernen företaget PowerCo som håller i arbetet med att etablera tillverkarens batterifabrik. Från de sex gigafabriker till 2030 som först var planerade – inklusive en i Tyskland i samarbete med svenska Northvolt –  har ambitionen nu skruvats ned till tre fabriker. Arbetet med de båda europeiska batterifabrikerna i Tyskland och Spanien är i gång, och nu meddelas att också arbetet med att bygga den planerade fabriken i Ontario, Kanada är i gång.

Med en yta på 80.000 kvadratmeter beskrivs det som både Kanadas och Volkswagens största batterifabrik som ska tas i bruk under 2027. När allt är igång ska fabriken ha en årskapacitet på 90 GWh. Fabriken i tyska Salzgitter och spanska Sagunt byggs båda för en årskapacitet på 20 GWh, men ska utökas till 40 GWh.

Volkswagen har tagit fram en enhetscell som ska användas av majoriteten av koncernens framtida elbilar.

I sina tre batterifabriker ska Volkswagen tillverka den egenutvecklade så kallade enhetscell som är tänkt att användas av en stor del av koncernens kommande elbilar. I september presenterade Volkswagen en serieversionen av sin enhetscell och meddelade att de kommande mindre elbilarna Cupra Raval, Skoda Epiq och Volkswagen ID. Polo blir de första att använda den när de lanseras nästa år.

Energitätheten anges till 660 Wh/Liter och enligt Volkswagen handlar det om en ökning på 10 procent jämfört med de celler som används idag. För de minde modellerna från Cupra, Skoda och Volkswagen betyder det att de får en räckvidd på 45 mil och ska kunna laddas på 25 minuter