/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FFK_BMW_iX3-039_FK19795.jpg)
Nya BMW iX3 pressar räckvidden till 100 mil
Carl Undéhn
24 nov 2025
Nya BMW iX3 är den första modellen i den tyska tillverkarens nya generation avd elbilar som går under samlingsnamnet Neue Klasse. Bakom det döljer sig en hel del uppdaterad teknik, som nya, cylindriska batterieller och den senaste generationen av BMW:s elektriska drivlina eDrive. Redan innan BMW iX3 sett dagens ljus meddelade BMW att den nya […]
Nya BMW iX3 är den första modellen i den tyska tillverkarens nya generation avd elbilar som går under samlingsnamnet Neue Klasse. Bakom det döljer sig en hel del uppdaterad teknik, som nya, cylindriska batterieller och den senaste generationen av BMW:s elektriska drivlina eDrive. Redan innan BMW iX3 sett dagens ljus meddelade BMW att den nya tekniken gör det möjligt att bygga elbilar med en räckvidd på 100 mil, men att det ändå inte var något som de planerade göra.
– Med Gen6-batterierna kommer vi ha 30 procent eller mer längre räckvidd jämfört med de aktuella Gen5-batterierna men vi kommer inte uppnå räckvidd på över 100 mil även om vi kan det. Vi tror inte att det är nödvändigt med så lång räckvidd, sa Thomas Albrecht som lett arbetet med effektiv dynamik hos BMW till brittiska Autocar.
Men nu har det släppts en video där en BMW iX3 körs från fabriken i ungerska Debrecen till München utan laddstopp, en sträcka på 1.007 kilometer. Det är alltså drygt 20 mil längre än de 80,5 mil som är WLTP-räckvidden för lanseringsversionen som är fyrhjulsdrivna BMW iX3 50 xDrive. När teamet som körde bilen kommer fram till München har bilen kvar 2 procent i batteriet.
Att WLTP-räckvidden inte motsvarar den verkliga sträcka som det går att ta sig i motorvägsfart känner nog alla till. Teamet från BMW blåste heller inte på så fort det går på motorvägen mellan Debrecen och München utan körde på landsvägar. Vilken hastighet som de låg i framkommer inte heller av videon.
Energiförbrukningen minimerades genom att stänga av funktoner som klimatanläggning och radio. Resan var också noga planerad för att undvika både köer och även så många rödljus som möjligt för at inte slösa energi vid starten. I videon framkommer däremot att de glömt bort mörkret och att de måste slå på strålkastarna, som enligt beräkningen drog 60 watt.
Vid normal körning och mer bekvämligheter som värme hade det alltså krävts ett laddstopp för att ta sig från fabriken i Ungern till München. 100 mil är ändå fortfarande en symboliskt viktig sträcka för räckvidden som BMW nu visat att nya iX3 klarar, om man verkligen vill.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_1920x1080-1.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_1536x2048.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_828x1472.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FBWM-Neue-Klasse-Japan-obility-Show-2025.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FBMW-Neue-KLasse-Debrecen01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FP90623284_lowRes_highly-automated-dri.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F01%2FBMW-Fabrik-Neue-Klasse01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FFK_BMW_iX3-015_FK12371.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FBMW-iX5-Hydrogen-2025-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F01%2FNovo-Energy01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FKIa-EV5-WKNDR03.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FPorsche_Cayenne_2.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FVolkswagen-PowerCo-Enhtescell-2025-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyotaCHR_7.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F11%2FTesla-V4-Supercharger01.jpg)