/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FEV-Clinic01.jpg)
”Katastrof” – batterireparatör sågar LG-celler i Teslas bilar
Carl Undéhn
3 dec 2025
En rad studier har genom året visat att elbilarnas batteripack håller bättre än vad som först antogs i elbilismens barndom. Något som inte innebär att de håller för evigt, och som hos alla batterier i prylar runt omkring oss drabbas även de i elbilar av degradering. Med det menas att battericellerna gradvis förlorar en del […]
En rad studier har genom året visat att elbilarnas batteripack håller bättre än vad som först antogs i elbilismens barndom. Något som inte innebär att de håller för evigt, och som hos alla batterier i prylar runt omkring oss drabbas även de i elbilar av degradering. Med det menas att battericellerna gradvis förlorar en del av sin kapacitet över tid och inte kan lagra lika mycket energi som när de var nya.
Kroatiska EV Clinic som har specialiserat sig på att laga elbilar och deras batterier har nu presenterat en uppmärksammad artikel som visar på tydliga skillnader hållbarheten hos battericeller från olika tillverkare. Då efter att de jämfört de olika batteripacken hos Tesla Model 3 och Model Y med vad som beskrivs som omfattande diagnoser. Och de visar att vi här i Europa får bilar med battericeller som ger upp betydligt snabbare än vad som är fallet med cellerna i de bilar som säljs i USA.

På den amerikanska marknaden säljs modellerna med NMC-celler tillverkade i USA av Panasonic. Här i Europa kommer de bakhjulsdrivna instegsmodellerna av Model 3 och Model Y med LFP-batterier från CATL. Övriga versioner använder NMC-celler från koreanska LG Energy Solutions som tillverkas i deras kinesiska fabrik i Nanjing.
”Vi uttrycker allvarlig oro över Tesla Model 3/Y LG NCM811-batteripaket (LGES Nanjing), som uppvisar extremt höga felfrekvenser och en märkbart kortare livslängd jämfört med Panasonic NCA-paket (tillverkade i USA)”, skriver EV Clinic på sin hemsida.
Enligt deras analys visar batteripack med de kinesisktillverkade LG-cellerna på degradering efter 24.000 mil. Då hos flera av cellerna och enligt EV Clinic är 90 procent av de batteripack med LG-celler de får in omöjliga att laga. Med det skiljer de sig tydligt åt från cellerna tillverkade av Panasonic i USA som visar tecken degradering först efter 40.000 mil och då endast hos enskilda celler och möjliga att reparera.
EV Clinic skriver att de under pågående undersökningar av kunders batterier med LG-celler förlorar 20.000 euro i månaden, 220.000 kronor, på grund av tiden det tar att undersöka möjligheter att reparera dem. ”I detta skede kan vi med säkerhet säga att cellerna är, milt uttryckt, katastrofala”, skriver EV Clinic.
Uppgifterna från EV Clinic har inte kommenterats av Tesla och resultaten har inte undersökts av andra.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2FTesla-Triumfbagen01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F04%2FTesla-FSD-Amsterdam01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F01%2FNew-Tesla-Model-Y-Juniper01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F04%2FSupercharger-2024-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2FTesla-Logo-2024-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FRivian-Scaringe.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FVolvo_ex_90_10.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FFord-E-Transit-Custom-2026-02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2FRenault-5-press01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FKia-EV2-Concept02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FVolvo-Polestar.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2FAvgasror-2025.jpg)