/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2FVolkswagen-dubbelriktad-laddning02.jpg)
Eldrift driver på ökning av nya bilar i Europa
Carl Undéhn
23 dec 2025
För femte månaden i rad ökade nybilsregistreringen i Europa under november. Och det var återigen elbilarna som var en bidragande orsak till att kurvorna pekade uppåt. Men jämfört med hur försäljningen såg ut innan pandemin säljs det fortfarande färre bilar. Tootle ökade nybilsregistreringarna med 1,4 procent i EU. De helt eldrivna modellerna stod i november […]
För femte månaden i rad ökade nybilsregistreringen i Europa under november. Och det var återigen elbilarna som var en bidragande orsak till att kurvorna pekade uppåt. Men jämfört med hur försäljningen såg ut innan pandemin säljs det fortfarande färre bilar.
Tootle ökade nybilsregistreringarna med 1,4 procent i EU. De helt eldrivna modellerna stod i november för 21,3 procent, visar nya siffror från de europeiska biltillverkarnas intresseorganisation Acea. Räknas alla Europas länder in ökade nybilsregistreringarna med 2,4 procent.
I Belgien, Frankrike, Nederländerna och Tyskland, som är de fyra största marknaderna för bilar inom EU, har elbilarna ökat under årets första elva månader. Av de fyra är ökningen störst i Tyskland med 41 procent och mellan januari och sista november har det kommit ut 490.368 nya elbilar på vägarna där. Samtidigt har registreringen av bilar med bensinmotor minskat där med 22 procent.
Störst ökning av elbilar procentuellt hittas ändå i Polen, där elbilarna har ökat med 140 procent under årets första elva månader. I rena siffror handlar det då om färre elbilar, eller 35.627 exemplar. Även här i Sverige har elbilarna ökat med 7 procent under årets elva första månader. I november registrerades det här 8.496 nya elbilar, vilket var en minskning med 5,7 procent jämfört med samma månad året innan.
Siffrorna visar också tydligt att bensin- och dieselbilar tappar mark i Europa. Jämfört med ett år tidigare minskade bensinbilarna i november med 22 procent och dieselbilarna med 23 procent.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2F19820x1080_hjulklapp.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2F1536x2048_hjulklapp.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2F828x1472_hjulklapp.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FAvgas-ladd.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FPolestar-bryssel01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FLadd-ChargeNode.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2FAvgasror-2025.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F12%2Fcupra_tavascan-18_EDIT.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FELbilen-special-2025-Test.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F11%2FVolkswagen-ID3-Zwickau01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FLeapmotor-B03X-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F08%2FNy-MG4-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2FMercedes-Tomorrow-XX.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F12%2Fjulklapp_webb.jpg)