Här testas Volvos nya plattform för elbussar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

31 maj 2024

Tidigare i år lanserade Volvo Bussar en ny plattform för eldrivna bussar kallad BZR. Under arbetet med den har AB Volvo dragit nytta av kunskaperna inom bolaget. Teknik och komponenter som batterier hämtas därför delvis från Volvos lastbilar. Plattformen ska kunna användas till bussar med både två och tre axlar, samt anpassas till en rad olika versioner som ledbuss och dubbeldäckare.

Nu är det dags för de första testerna av bussar på plattformen och det sker då i Sydamerika. I Brasilien, Colombia och Mexiko kommer riktigt långa så kallade dubbelledbussar sättas trafik. De är hela 28 mer långa och har plats för upp till 250 passagerare. Genom det kan de fungera som alternativ till både tunnelbana och spårvagn.

Bussarna har dubbla elmotorer med en gemensam effekt på 200 kW. Hur stort batteripaket det sitter i bussarna och vad räckvidden är nämns inte. Volvo avslöjar endast att bussarna som deltar i testerna kan laddas på mellan två och fyra timmar – något som tyder på att de kommer använda olika stora batteripaket.

När plattformen BZR presenterades fick vi veta att den gör det möjligt att utrusta bussarna med batteripaket på upp till 540 kWh. Med det ska BZR kunna användas till bussar som går både inne i städer och till regional trafik.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: