Arbete mot omställning ger Toyota ny bottenplacering

Carl Undéhn

Carl Undéhn

15 maj 2024

Toyota har fått en del kritik för sitt något ljumma intresse att satsa på elbilar. Hittills har vi endast fått se en helt eldriven modell på marknaden, elsuven bZ4X. En lansering som dessutom inte var helt lyckad med återkallelse på grund av risk för hjul som kan lossna och en stor buffert hos batteriet som gav en verklig räckvidd långt under WLTP-siffrorna.

Saker som nu ska vara åtgärdade. Och även om Toyota lanserat en ny strategi för elbilar håller tillverkaren fortsatt fast vid satsningen på sina hybridmodeller. Men det bristande engagemanget för eldrift innefattar även aktivt arbete för att motverka klimatpolitiska mål.

Bland annat genom att bedriva lobbyarbete för att hindra omställningen till elbilar. Tillsammans gör det att Toyota återigen hamnar på en bottenplats i databasen InfluenceMaps årliga sammanställning över biltillverkarnas lobbyarbete kring klimatfrågor.

I rankingen tittar InfluenceMap på biltillverkarnas strategierna för omställningen till eldrift, vilket direkt lobbyarbete som bedrivs och vilka organisationer de tillhör. Högst upp hittas Tesla, kanske inte så oväntat då de endast tillverkar elbilar. Full pott får Tesla ändå inte då företaget inte anses bedriva tillräckligt med lobbyarbete för omställningen.

Volvo och Polestar är inte med i undersökningen, men nämns i rapporten. Bland annat lyfter den upp att Polestar lämnade den australiensiska bilorganisationen FCAI efter diskussioner om utsläppsregler där.

Förutom Toyota, som alltså hamnade sist, hittas även andra japanska tillverkare som Suzuki och Mazda i botten av listan.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!