Audi fortsätter satsning på snabbladdare med batterilager i städer
Carl Undéhn
6 apr 2023
Så kallade ”vita fläckar” där det saknas snabbladdare utmed vägnätet i framför allt norra Sverige lyfts ofta fram som ett problem. Men även i storstäder är det inte alltid helt lätt att ladda sin elbil. Framför allt för de som bor i hyreslägenhet och inte kan ladda vid sin parkering.
Det är som en lösning på det problemet som Audi har tagit fram konceptet Audi Charging Hub. Genom att använda uttjänta elbilsbatteri för mellanlagring räcker det med en vanlig elanslutning för att kunna erbjuda flera laddpunkter med hög effekt.
Efter den första Audi Charging Hub i tyska Nürnberg har konceptet även spridits till Zürich i Schweiz – och nu även till Berlin.
I den tätbebyggda stadsdelen Friedrichshain där få invånare har möjlighet att ladda hemma har nu en tredje Audi Charging Hub öppnats. Till skillnad från de i Nürnberg får berlinarna nöja sig med fyra i stället för sex laddplatser. Effekten är däremot den samma, vilket betyder att det går att ladda med upp till 320 kW.
Stationen är öppen för alla märken, men den som kör en elbil från Audi har möjlighet att förboka en laddplats.
– Berlin är ännu ett lyckat exempel på vårt intelligenta laddningskoncept. På det här sättet kan vi hantera alla hubbar så effektivt och hållbart som möjligt. Vi arbetar även med energioptimering så att vi skall kunna köpa förnybar el när det är prisvärt, säger Ralph Hollmig som är projektledare för Audi Charging Hub.
Batterilagret på 1,05 MWh fylls sakta upp under natten för att kunna ge full effekt ur laddstolparna utan behov av särskild elanslutning. Något som förenklar processen för att sätta upp Audis snabbladdare.
Om och när Audi Charging Hub även kommer till Sverige är oklart. Under sportlovet både i år och förra året satte Audi upp tillfälliga laddstationer med delvis samma teknik. Det handlade då om så kallade Audi Power Cube som består av ett mindre batterilager och laddare med en effekt på 150 kW.