Audi planerar eldriven A8 som ny toppmodell
Carl Undéhn
24 apr 2023
Med flera konceptbilar i Sphere-serien har Audi bjudit på en inblick i hur de tänker sig sina kommande elbilar.
Exakt hur mycket av de avancerade självkörande funktionerna och de virtuella gränssnitten i koncepten som också blir verklighet i serieversionerna återstår att se.
Att konceptet Grandsphere kanske ändå är något som är på väg att bli verklighet som en lyxig eldriven Audi A8 blir allt mer troligt.
– Grandsphere är en mycket konkret teaser. Det är inte långt ifrån vad som kommer att tillverkas i serieproduktion. Det är inte 1:1, men det är mycket nära, säger sa Audis designchef Marc Lichte i början av året till brittiska Autocar.
De kommer nu med fler och mer konkreta detaljer kring en eldriven A8, som uppges lanseras nästa år.
Modellen beskrivs som en ”lyxig” och ”tekniskt avancerad” bil som ska konkurrera med andra tyska premiumbilar som Mercedes EQS och BMW i7.
En eldriven A8 ska få Audi att sticka ut inom Volkswagenkoncernen. Till skillnad från Volkswagens nyligen visade sedan ID.7, som precis som övriga ID-modeller bygga på MEB-plattformen, kommer A8 använda den av Audi och Porsche gemensamt utvecklade plattformen PPE.
Bland annat uppges A8 få ett batteri på hela 120 kWh som tillsammans med en låg och strömlinjeformad kaross baserad på konceptet Grandsphere ska ge bilen en räckvidd på en bra bit över 70 mil.
Exakta detaljer kring drivlinan har ännu inte presenterats. Men de. eldrivna A8 väntas bli den mest kraftfulla elbilen från Audi hittills.
Som koncept kom Grandsphere med en elmotor på varje axel som gav en total effekt på 721 hästkrafter.