Batteriet kan vara lika mjukt som förarsätet
Patrick Ekstrand
3 jun 2015
Cellulosa från träd, det är råvaran som krävs för att bygga framtidens batterier. De är mjuka och fluffiga, vilket kanske inte är de viktigaste egenskaperna hos ett batteri – men fluffigheten innebär också att de har potential att lagra betydligt mer energi än andra batterier.
– Nanocellulosa kallar vi materialet vi arbetar med. Denna får man genom att bryta ner trädfibrer och göra dem ungefär en miljon gånger smalare än vad de är i träd. Nanocellulosan används för att bygga ett fluffigt material som kallas aerogel, säger Mahiar Max Hamedi, forskare vid KTH och Harvard.
Aerogelen som Hamedi och hans kolleger på KTH och Stanford arbetar med är en tredimensionell struktur, något som innebär att ytan inuti ett batteri med volymen en liter är ungefär lika stor som en fotbollsplan.
– Tidigare har batteritillverkare jobbat i två dimensioner. Nu är vi inte längre begränsade till 2D. Vi kan bygga i tre dimensioner, vilket ger möjligheten att få plats med mycket mer elektronik på mindre yta, eller volym, säger Hamedi.
Det faktum att aerogel är mjukt och formbart innebär att ”träbatterierna” skulle vara lätta att integrera i karossen på elbilar.
Elbilen konstaterar att batterierna säkert också skulle kunna användas som stoppning i sätena.
En utförlig och pedagogisk artikel om forskningsresultaten publicerades nyligen i den ansedda vetenskapliga tidskriften Nature Communication.