Batteriteknik från ONE ska ge BMW iX 96 mils räckvidd

Carl Undéhn

Carl Undéhn

15 jun 2022

Amerikanska batteriutvecklaren Our Next Energy (ONE) arbetar på en ny typ av LFP-batterier som kallas ”Gemini” med hög energidensitet och därmed längre räckvidd. Företaget använder vad de kallar för ”räckviddsförlängarceller” som är mindre än vanliga celler för att få plats med fler och öka mängden lagrad energi.

Tidigare i år genomförde ONE ett uppmärksammat test där de satte sitt eget batteri i en Tesla Model S. Trots samma fysiska storlek innehöll det med 203,7 kWh nästan dubbelt så mycket energi som originalbatteriet från Tesla.

Med det kunde ONE köra hela 121 mil på en laddning – och det i kyligt vinterklimat i Michigan i USA.

BMW har investerat i ONE och nu ska Gemini-batteriet testas i en BMW iX. ONE lovar att elsuven då får en räckvidd på 600 miles, alltså 96,6 mil. Det är över 30 mils längre än den officiella räckvidden för BMW iX som är 63 mil enligt WLTP.

Enligt ONE kan deras teknik göra det möjligt att både öka energidensiteten och samtidigt minska användningen av litium, grafit, nickel och kobolt jämför med dagens batterier.

Gemini

– Vi är mycket glada över att samarbeta med BMW för att demonstrera vår Gemini-batteriteknik med lång räckvidd för konsumenterna. Vi planerar att packa dubbelt så mycket energi i batterierna, så att elbilar lätt kan hantera långkörning under verkliga förhållanden, säger Mujeeb Ijaz som är grundare och vd för Our Next Energy.

Om testet visar på lovande resultat är det inte omöjligt att vi får se tekniken i Gemini-batteriet i framtida produktionsbilar från BMW.

– Vi är övertygade om att detta kan leda till kommersiella möjligheter och strategier för att integrera ONE:s batteriteknik i framtida eldrivna modeller, om det är ekonomiskt genomförbart, säger Jürgen Hildinger som är ansvarig för batteriutveckling hos BMW.

Kostnaden för tekniken är nämligen ett frågetecken. Batteriets ökade energidensitet innebär också mer vikt.

En prototyp av BMW iX med Gemini-batteri ska nu byggas som beräknas bli klar innan årets slut.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!