Bilar på väg från Kina – då kommer Leapmotor till Europa

Carl Undéhn

Carl Undéhn

26 jul 2024

Det räckte tydligen inte med 14 märken för jättekoncernen Stellantis, där bland andra Citroën, Fiat, Opel och Jeep ingår. Förra hösten meddelade Stellantis att de investerar 1,5 miljarder euro i kinesiska Leapmotor och med det får rätt att sälja deras elbilar i Europa.

Som så ofta annars med kinesiska tillverkare är det snabba ryck som gäller. Stellantischefen Carlos Tavares meddelar att den första lasten med 800 bilar från Leapmotor nu är på väg hit för att börja säljas i september. Till en början på nio europeiska marknader, men Sverige är inte en av dem. När Leapmotor väntas komma hit har ännu inte meddelats.

Leapmotor T03 är stor som Fiat 500. Främsta konkurrenten borde ändå bli Dacia Spring.

Säljstarten sker med två modeller där den ena är Leapmotor T03, en stadsbil i samma storlek som Fiat 500e med med 108 hästkrafter och en räckvidd på 26,5 mil. Den andra lanseringsmodellen är elsuven C10 som kommer med bakhjulsdrift och 231 hästkrafter eller fyrhjulsdrift med 340 hästkrafter. Elmotorn som används väger endast 76 kilo, meddelade Leapmotor för Elbilen under bilmässan IAA förra hösten. Batteristorlek och räckvidd angavs inte, däremot att den nya plattformen har 800-voltssystem för snabb laddning.

Elsuven Leapmotor C10 uppges ha ett 800-voltssystem för snabb laddning.

Hur fördelningen av de båda modellerna är i lasten med 800 bilar har inte avslöjats. Redan tidigare i år började Stellantis sätta ihop Leapmotor T03 i Stellantis polska fabrik, då i form av så kallade CKD-kit, eller ”Completely Knocked Down”, där bilen kommer i delar som skruvas ihop på plats.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: