Billigare märke från Nio – då kommer Onvo L60 till Europa
Carl Undéhn
19 dec 2024
Med två nya märken för billigare modeller vill Nio öka sin försäljning. Först ut av de båda är märket Onvo, som redan har börjat sälja sin första modell L60 på den kinesiska marknaden. Att en europeisk lansering är planerad har Nio-chefen William Li antytt flera gånger tidigare. Nu säger märkets produktchef Eric Yu till branschtidningen Automotive News att Onvo L60 lanseras i Europa när tillverkningen av modellen kommer upp i 30.000 exemplar i månaden. Något som väntas ske i mars nästa år, så senast under andra kvartalet 2025 borde vi kunna räkna med säljstart för Onvo L60 i Europa.
Då först i Storbritannien, vilket kan ses som ett lite udda val då det är en marknad där Nio i dag inte säljer sina bilar. Men efter Brexit är önationen som bekant inte längre en del av EU, vilket betyder att det där inte finns några strafftullar på elbilar tillverkade i Kina. Sedan de preliminära strafftullarna blev permanenta i slutet av oktober beläggs Nio:s bilar med 21 procent strafftull utöver de 10 procent importtull som redan gäller på bilar från Kina.
Med Onvo L60 har Nio varit tydliga med att de utmanar den storsäljande modellen Tesla Model Y. Premiären i Kina innefattade även en reklamfilm där de båda modellerna jämfördes direkt med varandra. Bland annat framhölls då att Onvo L60 ska ha bättre utrymmen på insidan och en effektiv drivlina med en förbrukning på 1,21 kWh per mil. Enligt den kinesiska körcykeln lovas en räckvidd på upp till 100 mil, men räkna med kortare WLTP-siffror.
Onvo L60 har LFP-batterier från Byd och erbjuds i Kina med de båda storlekarna 60 eller 85 kWh. Som hos Nio:s övriga modeller går det även att byta batteri som alternativ till att snabbladda vid en så kallad Power Swap Station. I dagsläget finns det åtta sådana mellan Stockholm och Malmö, men för att även Onvo L60 ska kunna byta batteri krävs fjärde generationens Power Swap Station, som ännu inte finns i Sverige.