BMW arbetar på ”ny i3” som instegsmodell

Carl Undéhn

Carl Undéhn

19 okt 2023

När BMW lade ned tillverkningen av sin idag klassiska elbil i3 försvann också märkets eldrivna instegsmodell. Den minsta och billigaste elbilen från BMW är idag den framhjulsdrivna elsuven iX1 eDrive20 som kostar från 599.000 kronor.

När i3 lades ned hette det att BMW inte planerade någon ersättare. Men i någon form ser det nu ändå ut att vara på väg.

– Vi lägger stor vikt vid att erbjuda kunderna bästa möjliga tillgång till varumärket BMW. Det är därför vi tänker mycket noga på hur det kan göras inom Neue Klasse, säger BMW:s tekniske chef Frank Weber till branschtidningen Automobilwoche.

Dåliga försäljningssiffror för BMW i3 tvingar styrelsen till ett strategimöte i stället för att besöka motorshowen i Paris, säger källor med insyn i företaget.
BMW i3 lanserades 2013 och byggdes fram till förra året.

Med Neue Klasse menar han den nya generation av elbilar som BMW ska lansera 2025. Det innefattar bland annat en mer effektiva drivlina och en ny generation batterier som precis som Tesla använder av cylindriska celler.

Först ut på Neue Klasse blir en eldriven version av 3-serien samt vad som beskrivs somen sportig elsuv. Längre fram kan vi alltså även få se en mindre modell som i alla fall kan ses som en andlig efterträdare till BMW i3. Den uppges då hamna under nuvarande iX1, men utseendemässigt ska vi inte räkna med några likheter med BMW i3.

– I början var den inte bara älskad. Många gillade den, men för andra var den inte en riktig BMW. Lite av en skolklassens outsider, säger Frank Weber.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!