Cupra går in i Formel E tillsammans med Abt Sportsline
Carl Undéhn
9 dec 2022
Formel E har vuxit snabbt sedan starten 2014. Men tävlingsserien med helt eldrivna Formel-bilar har också sett en del avhopp. BMW, Audi och Mercedes har lämnat. Men andra tillverkare är redo att fylla deras plats.
Senast i raden är Cupra som nu meddelar att de ska tävla tillsammans med tyska Abt Sportsline. De båda tävlar redan tillsammans inom Extreme E, där modifierade elsuvar kör vilda lopp på otillgängliga platser. Att Abt Sportsline återigen tänkte vara med och tävla i Formel E var klart sedan tidigare.
Nästa år är de alltså tillbaka med eldriven motorsport även på släta tävlingsbanor tillsammans med Cupra i form av Team Abt Cupra Formula E. Teamets förare är nederländaren Robin Frijns och Nico Müller från Schweiz.
Med tanke på Cupras image som ett sportigt märke som ska vara helt eldrivet år 2030 känns beslutet som logiskt.
– Det är dags att ta nästa kliv framåt och delta i världens största elbilstävling. Jag ser verkligen fram emot att se ABT CUPRA Formula E teamet tävla i hjärtat av några av världens mest ikoniska städer. Att gå med i Formel E, en unik motorsportplattform, understryker vår ambition att bli ett verkligt globalt relevant varumärke med målet att inspirera världen från Barcelona, säger Cupras vd Wayne Griffith.
Även om Cupra inte står för tekniken i bilen, som kommer från Mahindra Racing och sätts ihop av franska Spark, har det spanska bilmärket i alla fall fått bidra en del till designen av bilen.
Den ska ha tagit inspiration av konceptet Urban Rebel som visar hur Cupra tänker sig den mindre eldrivna modell som Volkswagenkoncernen vill lansera 2025.
Den kommande säsongen blir också den första med den nya Gen3-bilen som får en toppfart på 322 km/h och maxeffekt på 350 kW. Som innan är bilen bakhjulsdriven, men på framaxeln hittas ytterligare en elmotor vars enda syfte är bromsregenerering. Genom det kan Gen3-bilen regenerera hela 600 kW, jämfört med 250 kW hos Gen2.