Dacia skyndar långsamt – då kommer eldriven Sandero

Carl Undéhn

Carl Undéhn

20 jun 2023

Med lilla Spring lyckades Dacia få ut vad som dubbades till ”Europas billigaste elbil” på marknaden. Hit till oss har den ännu inte kommit och enligt tidigare uppgifter blir det heller ingen långlivad modell.

Någon direkt efterföljare är inte heller planerad. Hur Dacias elbilsplaner ser ut för framtid berättar vd Denis Le Vot nu för brittiska Autocar. Fokus ska som innan ligga på att kunna erbjuda modeller till ett lågt pris. Av den anledningen tittar Dacia på olika alternativ i valet av batterikemi. LFP-batterier, utan vare sig nickel eller kobolt, har kommit allt mer på senare tid. Bland annat kommer Volvo för första gången använda det för instegsversionen av sin senaste eldrivna modell EX30.

Men Dacia tittar även på möjligheten att använda ännu billigare natriumjonbatterier, där litium ersatts med natrium. Tekniken testas nu i Kina och bland annat tillverkaren BYD och världens största batteritillverkare CATL vill tillverka natriumjonbatterier.

Ännu finns natriumjonbatterier inte tillgängliga i stor skala och energidensitet är lägre än hos dagens batterier. Men Dacia ser heller inte ut att ha allt för bråttom att elektrifiera modellprogrammet. Men senast 2028 planeras tillverkarens bäst säljande modell Sandero att lanseras med elmotor i samband med att modellen kommer i en ny generation. Den kommer då använda teknik från ägaren Renault och baseras på samma grund som kommande elbilen Renault 5.

Hur lågt pris Dacia kommer lyckas med är ännu oklart. Med ett startpris på 179 900 kronor för dagens Dacia Sandero med förbränningsmotor är det en av Sveriges billigaste bilar.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: