/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FMercedes-GenH2-Swiss-alps01.jpg)
Daimler Trucks kör med vätgas över Alperna
Carl Undéhn
24 mar 2025
Förra året började Daimler Trucks leverera sin nya eldrivna lastbil eActros 600 med batteripaket på över 600 kWh som ger den en räckvidd på upp till 50 mil. Men batterier är inte det enda Daimler Trucks satsar på för att elektrisera sina lastbilar. Tillsammans med Volvo har de företaget Cell Centric som utvecklar bränsleceller och en prototyp av vätgaslastbilen GenH2 har kört över 100 mil på en tank under test i Tyskland.
Nu har en vidareutveckling av GenH2 varit ute på vägarna, och då i de schweiziska Alperna. Under 14 dagar kördes två exemplar med 40 ton last över 650 mil genom bergen och gjorde under det en total stigning på 83.000 meter. Teststräckan innefattade även stigningar på upp till 12 procent.
– I vidareutvecklingen av vår Mercedes-Benz GenH2-lastbil bygger vi vidare på erfarenheterna från den första prototypgenerationen och kan därför testa den förbättrade tekniken under extrema förhållanden redan från början, säger Rainer Müller-Finkeldei som är chef för Mercedes-Benz Trucks Product Engineering.
Några exakta detaljer från testerna bjuds vi inte på. Rainer Müller-Finkeldei sammanfattar det endast som ”lyckade resor” och beskriver prototyperna som tillförlitliga. Testerna gick ut på att kontrollera samspelet mellan drivlinans olika komponenter. Valet av sträcka i bergen var helle ringen slump då det fokuserades extra på energiåtervinning när lastbilen rullade nedför.
Lastbilarna med bränsleceller är planerade att lanseras 2027.