/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F05%2FVolvo-Logo-2024.jpg)
Efter vinstras hos Volvo Cars – ska skära miljarder i kostnader
Carl Undéhn
29 apr 2025
Häromveckan skickade Volvo Cars ut ett pressemeddelande om att de utett Fredrik Hansson till ny finanschef. Och han får en rivstart på nya jobbet, för när siffrorna för årets första kvartal idag presenterades visade de på en kraftig minskning av röresevinsten. Under årets första tre månader uppgick den till 1,9 miljarder kronor, vilket ska jämföras med samma tidsperiod ett år tidigare då den uppgick till 4,7 miljarder kronor.
Som svar på det lanserar Volvo Cars nu ett stort sparpaket för att skära ned kostnaderna med totalt 18 miljarder kronor.
– Fordonsindustrin befinner sig i en mycket svår period med utmaningar som den aldrig tidigare har upplevt. Under de senaste veckorna har jag tillsammans med ledningsgruppen och andra kollegor utarbetat en plan för att göra företaget starkare och mer motståndskraftigt, säger Håkan Samuelsson som kommit tillbaka på posten som vd för Volvo Cars efter att Jim Rowan hastigt fick lämna i slutet av mars.

Sparpaketet innebär att det kommer skäras ned på personal. Hur många av Volvo Cars anställda i Sverige som påverkas är ännu oklart.
– När vi tittar på strukturella kostnader så betyder fem miljarder i besparingar där att vi kommer behöva åta åtgärder tvärs alla områden. Det i sin tur kommer leda till att både anställda och konsulter till viss del kommer bli övertaliga, säger finanschefen Fredrik Hansson till Sveriges Radio.
Förra hösten ändrades det det tidigare målet om att endast sälja helt eldrivna bilar från 2030. Nu ska i stället elektrifierade bilar – alltså modeller med någon form av eldrift – stå för 90-100 procent av den globala försäljningen år 2030. Volvo Cars framhäver nu ändå ”ambitionen att bli ett helt elektriskt bilföretag”. Tillverkarens elbilar har hittills främst sålts i Europa, och nu säger Volvo Cars att det blir ”första prioritet” att fokusera på USA och Kina. Som exempel nämns bättre anpassning efter vad kunder i Kina efterfrågar och Volvo Cars lyfter där att de snart kommer visa ”sin första laddhybrid med utökad räckvidd i Kina”, alltså förmodligen en så kallad EREV som flera tillverkare satsar på för den kinesisk marknaden. Det handlar då om en batteridriven bil som har en bensinmotor som räckviiddsförlängare genom att ladda upp batteriet.
– Vår strategi är tydlig, men vi måste bli bättre på att leverera resultat. Med tanke på turbulensen på marknaden behöver vi förbättra vår kassaflödesgenerering ytterligare och sänka våra kostnader. Även om mycket arbete återstår är vår riktning framåt fokuserad på tre områden: lönsamhet, elektrifiering och regionalisering, säger Håkan Samuelsson.