Bilen för den som vill köra förbi liftare utan att rodna
Patrick Ekstrand
9 sep 2016
Electra Meccanica Solo – så heter en ny elbil med hyfsat stor frunk, men bara plats för en. Just det där med att det inte finns något passagerarsäte är inte så konstigt då bilen kommer från Kanada. Kanadensare är inte vana vid trängsel. Landet har visserligen tre gånger så många invånare som Sverige, men är 20 gånger större. Den lilla bilen har dessutom potential att bli en storsäljare i Sverige. Statistik från SCB visar att det 2012 fanns fler än en och en halv miljon enpersonshushåll i landet.
Bilen är ”inte avsedd att ersätta familjebilen”, skriver företaget i ett pressmeddelande. Ett påpekande som nog är överflödigt om man har sett bilder på trehjulingen. Elbilen konstaterar att den nog inte heller är något för den som funderar på att köra för Uber.
Men trots bristen på passagerarsäten är Solo faktiskt hela 35 centimeter längre än den minsta Smart-modellen. Batteriet är på 16 kWh, vilket innebär att det kan laddas snabbt utan snabbladdare. Räckvidden sägs vara 160 kilometer. Luftmotståndet uppges också vara lägre än för en Porsche 911 och efter att man har accelererat från noll till hundra på ”mindre än fem sekunder” stannar hastighetsmätaren vid 130 kilometer i timmen. Frunken rymmer en kabinväska och utrymmet bak är ”stort nog för en shoppingvagn”. Förmodligen avses innehållet i en fullastad sådan, men Elbilen har förstås inte provkört den än och avstår därför från att dra alltför tvärsäkra slutsatser.
Den som tvivlar på att det verkligen är en bil kanske ångrar sig efter att ha sett namnen på standardfärgerna. Bara en bil kan vara ”Titanium Silver”, ”Electric Red”, ”Raven Black” eller ”Arctic White”.
Priset ligger på knappt 20 000 kanadensiska dollar, alltså motsvarande 130 000 kronor.