Elbusspremie slopas mitt i semestern – skarp kritik från branschen

Carl Undéhn

Carl Undéhn

13 jul 2023

Klimatbonusen för elbilar försvann förra hösten närmast bokstavligen över en natt. Om drygt två veckor, den 1:a augusti, försvinner ännu ett statligt stöd för elektrifiering av vägtransporter: elbusspremien. Aktörer som kör kollektivtrafik kan ansöka om ett ekonomiskt stöd på 20 procent av inköpspriset för eldrivna bussar. Men den 1:a augisti försvinner det för bussar som går i stadstrafik. Där har elektrifieringen redan kommit långt, menar regeringen. I stället ska det nu fokuseras på att ge stöd till förortsbussar, expressbussar och turistbussar där elbusspremien alltså blir kvar.

Men beslutet får skarp kritik från bland annat organisationen Svensk Kollektivtrafik och Sveriges Bussföretag. Precis som när klimatbonusen för elbilar avskaffades kom även beslutet med elbilar plötsligt. Ändringen meddelades i ett kort pressutskick den 30:e juni, alltså en månad innan den börjar gälla. Och det mitt i sommarsemestern.

”Förändringen kommer flera år för tidigt”, skriver Svensk Kollektivtrafik som är ”mycket kritiska till regeringens beslut”. De räknar också med att ändringen kommer innebära mellan 75 och 100 miljoner kronor i ökade kostnader för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna. Resultatet riskerar då bli indragna linjer eller höjda priser för kollektivtrafiken för att täcka kostnaderna.

Anna Grönlund från Sveriges Bussföretag kritiserar också förändringen för att den leder till minskad konkurrens på marknaden. Orsaken är att om premien endast ges till elbussar för regionala eller längre sträckor är utbudet idag begränsat till bussar från kinesiska tillverkare.

– Få av de europeiska busstillverkarna erbjuder idag elbussar för denna typ av trafik, och då inte större bussar. Flera europeiska busstillverkare räknar med att det kommer att ta ytterligare flera år innan de har större elbussar klara för dessa segment som kan introduceras kommersiellt, säger Anna Grönlund till Bussmagasinet.

De ändrade reglerna beskriver hon därför som ett stöd till de kinesiska tillverkarna. Att statliga stöd för eldrivna fordon riskerar öka konkurrensen för europeiska tillverkare har blivit en allt större politisk fråga den senaste tiden. I Frankrike har regeringen bland annat beslutat om att endast ge klimatbonus till elbilar tillverkade inom Europa.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: