Eldriven lastbil från Volvo körde från Spanien till Schweiz

Carl Undéhn

Carl Undéhn

8 feb 2023

Scanias vd Christian Levin har sagt att de har planer på att endast tillverka batteridrivna lastbilar i Europa från år 2040. För att det ska bli av krävs däremot en rejäl utbyggnad av laddinfrastrukturen. Enligt Chrsitian Levin måste det byggas mellan 30 000 och 40 000 laddstolpar för lastbilar för att elektrifiera transporterna i Europa.

Att det redan nu går att göra långa transporter med eldriven lastbil har det schweiziska logistikbolaget Krummen Kerzers visat.

Förra månaden körde en av deras förare en Volvo FH Electric fullastad med 20 ton apelsiner från Valencia i Spanien till Zürich i Schweiz.

En sträcka på över 300 mil i varierat landskap och med delvis kyliga temperaturer.

Volvo FH Electric har med sitt batteripaket på 540 kWh en WLTP-räckvidd på 30 mil. Vid ett tidigare test i Tyskland visade det sig att den kan ta sig även några mil längre än så.

Men generellt räcker batteriet som mest till en tiondel av sträckan från Spanien till Schweiz. Det krävdes alltså viss planering. Fram till Barcelona skulle det inte vara några problem att hitta laddstationer. De sista 45 milen var däremot en utmaning då stationerna som fanns utmed sträckan inte var anpassade för en så stor lastbil.

Sammanlagt tog resan en dag längre än om de hade kört med en diesellastbil. Peter Krummen, chef för Krummen Kerzers, sticker heller inte stolen med att det innebar mer planering och kostnader att genomföra turen med eldrivna FH Electric.

Men syftet var att visa att det går att köra 300 mil med eldriven lastbil redan nu.

– Rekord eller inte, avgörande för oss är att resan gav viktiga insikter om användningen av eldrivna lastbilar vid långväga transporter och vi sparade nästan 3 ton koldioxid, säger Peter Krummen.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!