/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FMercedes-eIntouro02.jpg)
Mercedes eIntouro körs 300 mil till iskalla vintertester
Carl Undéhn
7 mar 2025
I städer är eldrivna bussar idag en vanlig syn. På vissa håll, som i Kristianstad och Lund, rullar endast helt eldrivna stadsbussar. Även när det kommer till regional trafik och då också i riktigt kallt väder går det bra att köra linjerna med elbussar. Det visar Daimler Buses när de nu har testat två exemplar av den kommande eldrivna Mercedes-Benz eIntouro i snö, blåst och temperaturer på ned till minus 30 grader i finska Rovaniemi.
Testet inleddes med att de båda bussarna körde den 300 mil långa sträckan från fabriken i tyska Neu-Ulm till norra Finland. Väl på plats låg fokus på hur batterierna presterade i den bitande kylan, laddningen av dem samt kallstartbeteende och att drivlinans komponenter klarade av de låga temperaturerna.

– Våra omfattande tester av batteriernas och den elektriska drivlinans beteende i extrema minusgrader och av fordonens körbeteende på hala vägar eller i slask gav inte bara viktiga resultat för ytterligare optimering. De visade också att den batteridrivna eIntouro är fullt funktionsduglig även under vinterförhållanden, säger Martin Teigeler som är chef för produktteknik hos Daimler Buses.
Modellen eIntouro är Mercedes första eldrivna buss för regional trafik. Den erbjuds i två utförande med en längd på antingen 12,18 meter med plats för 50 passagerare, eller 13,09 meter med 63 platser. Det går också att välja mellan två batteripaket som är på 207 eller 415 kWh, där det senare ger bussen en räckvidd på upp till 50 mil. Batteriet kan laddas med en effekt på 300 kW och modellen är enligt Daimler den första i sitt segment med trådlösa uppdateringar over the air, OTA.