Ferroamp – snart är snabbladdare för hemmabruk verklighet

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

17 jun 2020

Svenska Ferroamp är i dag mest känt för produkten Energy Hub. Den ger en fasbalansering som ger lägsta möjliga huvudsäkring men möjligör också mer effekt ur existerande elinstallation då Energyhub kan helt enkelt flytta över laster mellan faserna. Energyhub är idag en storsäljare till elbilsägare som köpt produkten för att kunnna ladda elbilen utan att beöva investera i en dyr uppgradering av elanslutningen. Väl på plats fungerar den även som växelriktare till solpaneler. Men företaget har många intressanta produkter på väg ut. 

Vi träffade Björn Jernström som är grundare och CTO för att stämma av hur planerna för framtiden ser ut. 

– Vad vi ser nu är att solcellsinstallationer ökar dramatiskt, det kommer även elbilar att göra och även hemmalagring i form av batterier. Det behövs ett system som håller ihop det här, som får helheten att fungera, säger han. 

Och det är här som Ferroamp vill ta en större roll. Nästa generation Energyhub ska inte bara kontrollera alla de delarna. Den ska även klara av att göra villan off-grid. 

–  Det får inte finnas några risker att el matas ut bakvägen till elnätet. Därför är off-grid-lösningar dyra i dag. Det kommer vara löst med Energyhub 2. 

Planen är att få ut den på marknaden till 2021/22, säger Björn Jernström. Och det kommer att finnas uppgraderingsmöjligheter för den som har köpt Energyhub i dag. 

– Med nästa generation kan en villa som har batterier, solceller och bergvärme utan större svårigheter kunna vara helt självförsörjande mellan mars/april och oktober. 

Vid sidan av det planerar även företaget att lansera en laddbox som i konceptutförande heter EvDc. 

Med Energyhub 2 blir det möjligt att upprätta ett likströmsnät lokalt, vilket då gör att ström kan skickas från solpanelerna, batteripacket och från nätet till boxen som i sin tur laddar bilen via CCS-handske med likström. Boxen ska ge 25 kW som mest. Dessutom är den utrustad med V2G-möjligheter. Det vill säga Vehicle-to-Grid, möjligheten att skicka ut ström på nätet från sin bil. Men även till hemmet. 

– Elbilar kommer att spela en central roll i balanseringen av nätet. En elbil är ju eldistribution på hjul. Ta en privatpersons villa i Stockholmsområdet. En modern elbil som har 100 kWh stort batteripack och som åker fram och tillbaka till arbetsplatsen 200 dagar om året transporterar 20 000 kWh per år. Det är mer än vad en villa förbrukar. Tänk om du då kan ladda på jobbet och tanka ur hemma? Det är ett sätt att transportera el, fritt från energiskatt, elöverföringsavgifter och effekttariffer, säger Björn Jernström. Och det är i dag helt oreglerat, fyller han i. 

Men är inte sådana här system dyra? Ja, men med det statliga stödet som finns i dag för hemmalagring behöver det inte bli så dyrt. En Energyhub plus ett batteri på 5,5 kWh från Nilar, som Ferroamp säljer, kostar 83 000 kronor. Som stöd kan du då få 50 000 kronor av staten. – Den storleken på batteriet är mer en effektklösning än en energilösning. Det är svårt att räkna hem batterier som gör att du kan spara solenergi, den affären funkar inte i Sverige i dag. Men framtiden ser annorlunda ut. FS

En konceptbildpå hur Ferroamps snabbladdare för hemmet kan komma att se ut. Företaget beräknar börja sälja den inom ett par år. Ett tiotal enheter finns ute för test i Sverige. Laddboxen är fram-tagen i samarbete med Ctek.

En konceptbildpå hur Ferroamps snabbladdare för hemmet kan komma att se ut. Företaget beräknar börja sälja den inom ett par år. Ett tiotal enheter finns ute för test i Sverige. Laddboxen är fram-tagen i samarbete med Ctek

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: