Fler detaljer kring Volvo, Daimler och Tratons laddnätverk för lastbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

7 dec 2022

Med allt fler eldrivna modeller konkurrerar lastbilstillverkarna om framtidens kunder som väljer att köra utsläppsfritt. Men på en punkt är alla tillverkare överens: det behövs en kraftig utbyggnad av laddinfrastruktur.

Scanias vd Christan Levin har bland annat sagt att det krävs mellan 30 000 och 40 000 snabbladdare för att elektrifiera Europas transporter.

Ett steg på vägen dit är det gemensamma bolag för att bygga laddstationer som grundades i somras av Volvo Lastvagnar, Daimler Truck och Tratonkoncernen, där bland annat Scania ingår. Tillsammans ska de sätta upp 1 700 snabbladdare för lastbilar och bussar i Europa fram till 2027.

Företaget har nu fått också fått ett namn: Milence. Med det meddelas också att det i ett första steg investeras 500 miljoner Euro, nästan 5,5 miljarder kronor, för att snabbt komma i gång med utbyggnaden.

Förutom i Sverige ska Milence bygga snabbladdare i Norge, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Frankrike, Spanien och Italien.

1 700 laddstationer till 2027 – exakt var är ännu oklart

Tanken är att lastbilarna ska kunna ladda tillräckligt med räckvidd under de 45 minuter långa pauser som det är lag på att förarna måste göra efter 4,5 timmes körning. Vilken effekt som planeras nämns inte. Men enligt Milence handlar det både om dagens CCS-standard och så kallad megawattladdning. Med det kan lastbilar ladda med en effekt på upp till 1 000 kW.

Det är vad Teslas lastbil Semi klarar och tidigare i år visade tillverkaren MAN, som ingår i Traton, upp en prototyp på en lastbil med megawattladdning. Även Mercedes kommande lastbil eActros Long Haul ska få tekniken.

Att de 1 700 snabbladdarna från Milence inte räcker för att täcka upp hela kontinenten sticker de inte under stolen med. Enligt de tre företagen ska det ses som en ”uppmaning och en påminnelse till alla övriga branschaktörer, regeringar och beslutsfattare om att det krävs samarbete för att snabbt bygga ut det laddningsnät som behövs”, skriver Milence.

Vid laddstationerna ska det även finnas service som toaletter, mat- och dryck samt platser att vila på för förarna. Utmed vilka vägar de hamnar har inte meddelats ännu.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: