Fords eldrivna rallymustang nu officiell – leveransstart i vår

Carl Undéhn

Carl Undéhn

7 sep 2023

Under bilfestivalen Goodwood Festival of Speed i somras visade Ford upp Mustang Mach-E Rally. Men den tilltuffade versionen av Fords elsuv Mustang Mach-E var då kamouflerad och vi fick heller inte veta hur tuff drivlinan var.

Under mässan IAA i München har Ford avslöjat mer kring bilen, som nu också visas i sin helhet. Grunden utgörs av dagens toppversion Mustang Mach-E GT och bjuder på 487 hästkrafter från dubbla elmotorer. Hos den nya rallyversionen har vridmomentet däremot höjts något från 860 till 880 Nm.

Dessutom finns nu körläget RallySport som är speciellt framtaget för att köra på löst underlag. Med det aktiverat anpassas styrsystemen för mer linjär gasrespons och vad Ford kallar ”mer aggressiv dämpning” för att bättre klara kurvor på instabilt underlag som grus eller snö i skogen.

Med det ska Mustang Mach-E Rally vara en ”bil för verkliga entusiaster”, säger Fords chef Jim Farley. Och ser det inte lite ut som att pressbilderna kan vara tagna på grusvägar i någon svensk barrskog?

Karossen skiljer sig åt med svart tak och en svart front med inbyggda dimljus. Kring hjulhus, dörrpaneler samt de båda elmotorerna sitter skydd mot stenskott. Naturligtvis kommer den nya versionen också med två rallystripes på motorhuven som standard. Baktill sitter en spoiler som påminner om den hos Ford Focus RS.

Under karossen har rallymustangen fått större bromsar och ett omarbetat chassi som ger den 20 millimeter högre markfrigång än Mustang Mach-E GT.

Den som vill prova på eldrivet rally i skogen med en Mustang Mach-E Rally behöver inte vänta särskilt länge. Leveranser till kunder är planerd att dra igång under våren nästa år. Vad priset blir för den nya Mustangen avslöjas däremot inte.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!