Förslag om höjd maxvikt kan ge diesellastbilar fördel

Carl Undéhn

Carl Undéhn

13 mar 2024

Att batterier väger en del är ingen hemlighet. Inte minst de stora batterier på flera hundra kWh som används av eldrivna lastbilar. I en bransch där varje kilo är värt sin vikt i pengar i form av last att transportera kan det bli ett problem. EU-kommissionen och parlamentet vill därför höja den maximalt tillåtna vikten för lastbilar i Europa med fyra ton.

Redan idag får batteri- och vätgasdrivna lastbilar väga två ton mer än sina kollegor med dieselmotorer. Något som anses inte vara tillräckligt och därmed föreslås fördubblas till fyra ton. För att förenkla reglerna skulle det gälla för alla lastbilar – oavsett drivlina.

Något som kritiseras av lobbyorganisationen Transport & Environment som i det ser en risk att diesellastbilar får en konkurrensfördel.

– Den extra vikttillägget bör endast stödja elektriska lastbilar på långa sträckor genom att säkerställa att ingen nyttolast går förlorad för att rymma batterier. Att istället ge samma förmån till förorenande dieselbilar påskyndar bara försäljningen av dieselbilar, eftersom de får transportera mer än rena lastbilar, säger Bernardo Galantini som är ansvarig för fraktfrågor hos Transport & Environment.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: